Topos ludzkiego ciała w „Oblężeniu” Juliena Bryana

Marek Hendrykowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Adama Mickie­wicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

W swoim eseju autor przypomina i na nowo odkrywa jeden z najbardziej znaczących filmów dokumentalnych lat 30. Julien H. Bryan (1899-1974) był doświadczonym amerykańskim korespondentem, fotografem i twórcą filmów dokumentalnych. Oblężenie (pokazane po raz pierwszy 12 lutego 1940 r. w Nowym Yorku) było unikatowym osobistym raportem, który relacjonował dwa tygodnie w Warszawie w czasie niemieckiej inwazji na Polskę we wrześniu 1939 r. Wszystkie dramatyczne obrazy ukazane w tym filmie były oparte na prawdziwych wydarzeniach, które Bryan sfilmował z dbałością o każdy szczegół i autentycznością w portretowaniu ludności cywilnej, która usiłuje przetrwać w zbombardowanym i zniszczonym mieście. Oblężenie, będące pierwszym filmem dokumentalnym o drugiej wojnie światowej, jest przeniknięte silnymi emocjami, ponieważ trudno jest pozostać obojętnym wobec tragedii, bólu i niedoli zwykłych ludzi.


Słowa kluczowe:

Julien H. Bryan, II wojna światowa, dokument wojenny

Lukrec, Henryk. 1939. Piszcie kroniki w ogniu! „Robotnik”. Nr 264.
  Google Scholar

Sontag, Susan. 2010. Widok cudzego cierpienia. Tłum. S. Magala, Kraków.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Hendrykowski, M. (2013) „Topos ludzkiego ciała w «Oblężeniu» Juliena Bryana”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 220–225. doi: 10.36744/kf.2720.

Autorzy

Marek Hendrykowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Adama Mickie­wicza w Poznaniu Polska

Filmoznawca, medioznawca, profesor w Katedrze Filmu, Telewizji i Nowych Mediów Uniwersytetu Adama Mickie­wicza w Poznaniu. Autor książek: Słowo w filmie. Historia - teoria - interpretacja (1982), Autor jako problem poetyki filmu (1988), Język ruchomych ob­razów (1999), Film jako źródło historyczne (2000) oraz monografii Stanisława Różewicza, Marcela Łozińskiego, Andrzeja Munka, Krzysztofa Ko­medy i Janusza Morgensterna. Założyciel i redaktor międzynarodowego czasopisma „IMAGES”. Eks­pert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Marek Hendrykowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.