Głos uwięziony w ciele
Abstrakt
Autorka na przykładzie wybranych filmów bada problem „głosu wewnętrznego” (inner speech) w filmie w niektórych jego konfiguracjach i funkcjach znaczeniowych wobec reprezentacji ciała w obrazie filmowym. Chodzi tu o głos w pierwszej osobie, artykułowany przez postać, która jest częścią struktury filmowej, głos będący introspekcją prowadzącą do szczególnego wtajemniczenia widza w sferę, do której inne postaci w obrębie dzieła filmowego nie mają dostępu; widz staje się w ten sposób instancją, której obecność uwzględnia się w obrębie dyskursu filmowego. Ten zabieg może mieć różnorakie formy, jak o tym świadczą przykłady takich filmów, jak Blue Dereka Jarmana, Johnny poszedł na wojnę Daltona Trumbo, Motyl i skafander Juliana Schnabla czy Chce się żyć Macieja Pieprzycy, ale także Une simple historie Marcela Hanoun czy Shirley – wizje rzeczywistości Gustava Deutscha. Głos uwewnętrzniony jest rozpatrywany nie tylko w kontekście języka filmowego, ale także w aspekcie symbolicznym i artystycznym.
Słowa kluczowe:
Derek Jarman, Dalton Trumbo, Julian Schnabel, Maciej Pieprzyca, Marcel Hanoun, Gustav DeutschBibliografia
Bal, Mieke. 2012. Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Tłum. M. Bucholc. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury
Google Scholar
Burch, Noël. 1959. Qu’est-ce que la Nouvelle Vague? „Film Quarterly” 2
DOI: https://doi.org/10.2307/1210019
Google Scholar
Chion, Michel. 1999. Voice in Cinema. Tłum. C. Gorbman. New York: Columbia University Press
Google Scholar
Duras, Marguerite. 1980. Les yeux verte. “Cahiers du Cinéma” 312-313
Google Scholar
Kovic, Ron. 2007. Introduction. W: D. Trumbo. Johnny Got His Gun. New York: Citadel Press
Google Scholar
Lubelski, Tadeusz. 2000. Nowa fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego. Kraków: Universitas
Google Scholar
Autorzy
Teresa Rutkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.
Statystyki
Abstract views: 105PDF downloads: 13
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Teresa Rutkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Teresa Rutkowska, Bolesławski wasz i nasz , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Teresa Rutkowska, Patrzeć i nasłuchiwać , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Teresa Rutkowska, Jeśli nie interpretacja, to co? , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Teresa Rutkowska, Transnarodowe i narodowe szlaki kina nordyckiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Teresa Rutkowska, Pani Profesor , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia