Głos uwięziony w ciele

Teresa Rutkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Autorka na przykładzie wybranych filmów bada problem „głosu wewnętrznego” (inner speech) w filmie w niektórych jego konfiguracjach i funkcjach znaczeniowych wobec reprezentacji ciała w obrazie filmowym. Chodzi tu o głos w pierwszej osobie, artykułowany przez postać, która jest częścią struktury filmowej, głos będący introspekcją prowadzącą do szczególnego wtajemniczenia widza w sferę, do której inne postaci w obrębie dzieła filmowego nie mają dostępu; widz staje się w ten sposób instancją, której obecność uwzględnia się w obrębie dyskursu filmowego. Ten zabieg może mieć różnorakie formy, jak o tym świadczą przykłady takich filmów, jak Blue Dereka Jarmana, Johnny poszedł na wojnę Daltona Trumbo, Motyl i skafander Juliana Schnabla czy Chce się żyć Macieja Pieprzycy, ale także Une simple historie Marcela Hanoun czy Shirley – wizje rzeczywistości Gustava Deutscha. Głos uwewnętrzniony jest rozpatrywany nie tylko w kontekście języka filmowego, ale także w aspekcie symbolicznym i artystycznym.


Słowa kluczowe:

Derek Jarman, Dalton Trumbo, Julian Schnabel, Maciej Pieprzyca, Marcel Hanoun, Gustav Deutsch

Bal, Mieke. 2012. Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Tłum. M. Bucholc. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury
  Google Scholar

Burch, Noël. 1959. Qu’est-ce que la Nouvelle Vague? „Film Quarterly” 2
DOI: https://doi.org/10.2307/1210019   Google Scholar

Chion, Michel. 1999. Voice in Cinema. Tłum. C. Gorbman. New York: Columbia University Press
  Google Scholar

Duras, Marguerite. 1980. Les yeux verte. “Cahiers du Cinéma” 312-313
  Google Scholar

Kovic, Ron. 2007. Introduction. W: D. Trumbo. Johnny Got His Gun. New York: Citadel Press
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. 2000. Nowa fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego. Kraków: Universitas
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Rutkowska, T. (2013) „Głos uwięziony w ciele”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 203–218. doi: 10.36744/kf.2719.

Autorzy

Teresa Rutkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.



Statystyki

Abstract views: 105
PDF downloads: 13


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Teresa Rutkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.