Obecność żywiołów. Z Jerzym Wójcikiem rozmawia Seweryn Kuśmierczyk
Abstrakt
Dla Jerzego Wójcika żywioły – woda, ogień, ziemia, wiatr, śnieg – mają ogromne znaczenie nie tylko dla warstwy wizualnej obrazu, ale także jego treści i jej interpretacji. Żywioły uruchamiają świat, tworzą jego pełnię, są wizualizacją jego sensów, a także przybliżają obraz do naszego doświadczenia tego świata. W wywiadzie z Sewerynem Kuśmierczykiem operator opowiada wpływie odczuwania żywiołów na jego pracę z kamerą, o tym, jak mimochodem, przez obiektyw doszedł do teorii fraktali i o przyszłości kina, którą widzi w odrywaniu w widzialnych żywiołach niewidzialnych, boskich znaczeń.
Słowa kluczowe:
Jerzy Wójcik, żywioły, wywiadBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Seweryn Kuśmierczykkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Wykładowca w Instytucie Wiedzy o Kulturze na Uniwersytecie Warszawskim. Tłumacz Dzienników i Scenariuszy Andrieja Tarkowskiego (1998), autor książki Zagubieni w drodze. Film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego (1999).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Seweryn Kuśmierczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Seweryn Kuśmierczyk, Sztuka operatorska Witolda Sobocińskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Seweryn Kuśmierczyk, Kod „Zwierciadła” , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Seweryn Kuśmierczyk, „Wesele” Andrzeja Wajdy jako mandala , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Seweryn Kuśmierczyk, We wrotach życia. O filmie „Wrota Europy” z Jerzym Wójcikiem rozmawia Seweryn Kuśmierczyk , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś