Wstęga Möbiusa jako czasoprzestrzeń dzieła filmowego. Na przykładzie „Pętli” Wojciecha Hasa i „Zabicia ciotki” Grzegorza Królikiewicza
Abstrakt
Przestrzeń topologiczna z jedną płaszczyzna, czyli wstęga Möbiusa, może być modelem czasoprzestrzeni w filmie. Na przykładzie Pętli Wojciecha Hasa i Zabicia ciotki Grzegorza Królikiewicza autor udowadnia, że sfera fizyczna i niefizyczna (obiektywne zdarzenia fizyczne i subiektywne przeżycia) nakładają się na siebie i są nierozłącznymi aspektami tej samej rzeczywistości. Analiza Pętli i Zabicia ciotki przedstawia środki, jakimi posłużyli się reżyserzy, i ujawnia wyjątkową jedność ducha oraz materii obecną w głębokiej strukturze filmów.
Słowa kluczowe:
Grzegorz Królikiewicz, Wojciech Jerzy Has, wstęga MöbiusaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Seweryn Kuśmierczykkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Wykładowca w Instytucie Wiedzy o Kulturze na Uniwersytecie Warszawskim, tłumacz Dzienników i Scenariuszy Andrieja Tarko wskiego (1998) i znawca jego twórczości, autor książki Zagubieni w drodze. Film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego (1999).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Seweryn Kuśmierczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Seweryn Kuśmierczyk, Sztuka operatorska Witolda Sobocińskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Seweryn Kuśmierczyk, Kod „Zwierciadła” , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Seweryn Kuśmierczyk, „Wesele” Andrzeja Wajdy jako mandala , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Seweryn Kuśmierczyk, We wrotach życia. O filmie „Wrota Europy” z Jerzym Wójcikiem rozmawia Seweryn Kuśmierczyk , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Seweryn Kuśmierczyk, Obecność żywiołów. Z Jerzym Wójcikiem rozmawia Seweryn Kuśmierczyk , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś