Wstęga Möbiusa jako czasoprzestrzeń dzieła filmowego. Na przykładzie „Pętli” Wojciecha Hasa i „Zabicia ciotki” Grzegorza Królikiewicza

Seweryn Kuśmierczyk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Przestrzeń topologiczna z jedną płaszczyzna, czyli wstęga Möbiusa, może być modelem czasoprzestrzeni w filmie. Na przykładzie Pętli Wojciecha Hasa i Zabicia ciotki Grzegorza Królikiewicza autor udowadnia, że sfera fizyczna i niefizyczna (obiektywne zdarzenia fizyczne i subiektywne przeżycia) nakładają się na siebie i są nierozłącznymi aspektami tej samej rzeczywistości. Analiza Pętli i Zabicia ciotki przedstawia środki, jakimi posłużyli się reżyserzy, i ujawnia wyjątkową jedność ducha oraz materii obecną w głębokiej strukturze filmów.



Słowa kluczowe:

Grzegorz Królikiewicz, Wojciech Jerzy Has, wstęga Möbiusa

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-06-30

Cited By / Share

Kuśmierczyk, S. (2000) „Wstęga Möbiusa jako czasoprzestrzeń dzieła filmowego. Na przykładzie „Pętli” Wojciecha Hasa i «Zabicia ciotki» Grzegorza Królikiewicza”, Kwartalnik Filmowy, (29-30), s. 20–41. doi: 10.36744/kf.4234.

Autorzy

Seweryn Kuśmierczyk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Wykładowca w Instytucie Wiedzy o Kulturze na Uniwersytecie War­szawskim, tłumacz Dzienników i Scenariuszy Andrieja Tarko­ wskiego (1998) i znawca jego twór­czości, autor książki Zagubieni w drodze. Film fabularny jako ob­raz doświadczenia wewnętrznego (1999).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Seweryn Kuśmierczyk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.