We wrotach życia. O filmie „Wrota Europy” z Jerzym Wójcikiem rozmawia Seweryn Kuśmierczyk
Abstrakt
Wrota Europy to adaptacja opowiadania Melchiora Wańkowicza Szpital w Cichiniczach opowiadającym o wydarzeniach 1918 roku na kresach wschodnich. Reżyser, Jerzy Wójcik, w rozmowie z Sewerynem Kuśmierczykiem mówi o wadze pamięci przeszłości narodowej, o symbolice zawartej w filmie, triadach symbolicznych, o metaforze zimy i koncepcji kolorystycznej zastosowanej w filmie. Opowiada też o współpracy z operatorem, Witoldem Sobocińskim i chwali wrażliwość audiowizualną Zbigniewa Koniecznego, autora muzyki do Wrót Europy.
Słowa kluczowe:
Jerzy Wójcik, Melchior Wańkowicz, wywiadBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Seweryn Kuśmierczykkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Wykładowca w Instytucie Wiedzy o Kulturze na Uniwersytecie Warszawskim. Tłumacz Dzienników i Scenariuszy Andrieja Tarkowskiego (1998), autor książki Zagubieni w drodze. Film fabularny jako obraz doświadczenia wewnętrznego (1999).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Seweryn Kuśmierczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Seweryn Kuśmierczyk, Sztuka operatorska Witolda Sobocińskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Seweryn Kuśmierczyk, Kod „Zwierciadła” , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Seweryn Kuśmierczyk, „Wesele” Andrzeja Wajdy jako mandala , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Seweryn Kuśmierczyk, Obecność żywiołów. Z Jerzym Wójcikiem rozmawia Seweryn Kuśmierczyk , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś