„Najważniejsze to kochać”. O filmowej twórczości Andrzeja Żuławskiego

Piotr Kletowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Kletowski śledzi drogę twórczą Andrzeja Żuławskiego, skupiając się na stylistyce jego filmów, temperaturze i głównych wątkach. Według autora filmy Żuławskiego naznaczone są nieodmiennie piętnem rozbioru i rozkładu, a romantyzm dla reżysera jest horrorem krwi, ognia i spermy rozgrywającym się pod pustym niebem, natomiast życie bohaterów to spazmatyczne szarpanie, eksces, gwałt, okrucieństwo, płacz, brzydota, w której jedynie na ułamek sekundy objawia się piękno.



Słowa kluczowe:

Andrzej Żuławski, eksces, romantyzm

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-06-30

Cited By / Share

Kletowski, P. (2004) „«Najważniejsze to kochać». O filmowej twórczości Andrzeja Żuławskiego”, Kwartalnik Filmowy, (46), s. 92–108. doi: 10.36744/kf.3643.

Autorzy

Piotr Kletowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Asystent w Zakładzie Japonistyki i Sinologii UJ. Interesuje się kinem autorskim oraz kinemato­grafią azjatycką. Redaktor naczelny działu filmowego kwartalnika „Ha!art.” Opublikował Śmierć jest moim zwycięstwem. Kino Takeshiego „Beata” Kitano (2000). Pracuje nad książką Adaptacje w filmowej twórczości Stanleya Kubricka, monografią kina japońskiego.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Piotr Kletowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.