Ostatni walc mistrza Kubricka

Piotr Kletowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Kletowski omawia Oczy szeroko zamknięte, ostatni film Stanleya Kubricka, który zmarł w tydzień po zakończeniu montażu. Kletowski mówi, że jest to jeden z najbardziej wyrafinowanych filmów Kubricka, zaprojektowany jako precyzyjna układanka. Po jej ułożeniu nasuwa się refleksja o pułapkach zastawianych w dążeniu do przełamania seksualnych tabu. Film jest adaptacją opowiadania Arthura Schnitzlera. Pierwsza część eseju stanowi szczegółowe omówienie tekstu. Krótka opowieść skonstruowana jest jako wewnętrzny monolog, w którym zacierają się wszelkie atrybuty fantazji i rzeczywistości, marzeń i snów. Adaptacja filmowa ma wymiar bardziej realistyczny, a analiza psychologiczna ustępuje miejsca refleksji socjologicznej. Dominuje gorzkie i ironiczne przekonanie, że ludzkość zmierza ku samozagładzie.



Słowa kluczowe:

Stanley Kubrick, Arthur Schnitzler, tabu

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-06-30

Cited By / Share

Kletowski, P. (2001) „Ostatni walc mistrza Kubricka”, Kwartalnik Filmowy, (34), s. 161–178. doi: 10.36744/kf.4160.

Autorzy

Piotr Kletowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorant w In­stytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Piotr Kletowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.