„Najważniejsze to kochać”. O filmowej twórczości Andrzeja Żuławskiego
Abstrakt
Kletowski śledzi drogę twórczą Andrzeja Żuławskiego, skupiając się na stylistyce jego filmów, temperaturze i głównych wątkach. Według autora filmy Żuławskiego naznaczone są nieodmiennie piętnem rozbioru i rozkładu, a romantyzm dla reżysera jest horrorem krwi, ognia i spermy rozgrywającym się pod pustym niebem, natomiast życie bohaterów to spazmatyczne szarpanie, eksces, gwałt, okrucieństwo, płacz, brzydota, w której jedynie na ułamek sekundy objawia się piękno.
Słowa kluczowe:
Andrzej Żuławski, eksces, romantyzmBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Piotr Kletowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Asystent w Zakładzie Japonistyki i Sinologii UJ. Interesuje się kinem autorskim oraz kinematografią azjatycką. Redaktor naczelny działu filmowego kwartalnika „Ha!art.” Opublikował Śmierć jest moim zwycięstwem. Kino Takeshiego „Beata” Kitano (2000). Pracuje nad książką Adaptacje w filmowej twórczości Stanleya Kubricka, monografią kina japońskiego.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Piotr Kletowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Kletowski, Motyw „oblężonego domu” jako topos amerykańskiego kina w kontekście rozważań na temat remake’ów, sequeli, prequeli i hidden-remake’ów , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Piotr Kletowski, Celuloidowy pierścień Nibelunga. Wagner „ufilmowiony” albo o „kinematograficznych” inscenizacjach wagnerowskich dramatów muzycznych , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Piotr Kletowski, Sfilmować duszę – wstęp do historii kina japońskiego. 1. Okres pierwotny (1895-1923); 2. Okres klasyczny (1923-1945) , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Piotr Kletowski, Ryszard Wagner jako prekursor sztuki kinematograficznej , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie