Ryszard Wagner jako prekursor sztuki kinematograficznej
Abstrakt
Kletowski odnajduje w Ryszardzie Wagnerze wyraźnego prekursora sztuki kinematograficznej. Podkreśla, że Wagner zarówno w swych pracach teoretycznych, jak i scenicznych realizacjach – zmierzał do urzeczywistnienia Gesamtkunstwerk, „sztuki sztuk”, której pełnym ucieleśnieniem byłby właśnie film. Podstawą Gesamtkunstwerk miałoby być przyporządkowanie wszystkich elementów scenicznego widowiska jednej idei – stworzenia spektaklu będącego syntezą wszystkich sztuk, połączonych ze sobą poprzez muzykę. Autor uważa, że sceniczne rozwiązania zaproponowane przez kompozytora, zmierzające do pełnej iluzji rzeczywistości świata przedstawionego na scenie, urastały do wymiarów audio – wizualnego widowiska kojarzącego się z kinematograficznym przedstawieniem. Wagnerowski dramat muzyczny stał się inspiracją dla twórców sztuki filmowej, zwłaszcza tych, którzy postrzegali kino jako medium umożliwiające stworzenie syntezy sztuk – Gesamtkunstwerk – szczególnie Sergiusza Eisensteina. Radziecki reżyser wyśledził wspólną wszystkim sztukom, ale centralną dla filmu, ideę organizacji artefaktów, jaką jest montaż, a jego dzieła, stworzone przy współpracy z kompozytorem Sergiuszem Prokofiewem doskonale wpisują się w paradygmat wagnerowskiego Gesamtkunstwerk.
Słowa kluczowe:
Ryszard Wagner, Gesamtkunstwerk, Sergiusz EisensteinBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Piotr Kletowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Zajmuje się kinem autorskim, kinem gatunków i historią filmu. Od 1997 roku redaktor działu filmowego kwartalnika „Halart”. Autor: Śmierć jest moim zwycięstwem. Kino Takeshiego „Beata" Kitano. Pracuje nad monografią Stanleya Kubricka.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Piotr Kletowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Kletowski, Motyw „oblężonego domu” jako topos amerykańskiego kina w kontekście rozważań na temat remake’ów, sequeli, prequeli i hidden-remake’ów , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Piotr Kletowski, Celuloidowy pierścień Nibelunga. Wagner „ufilmowiony” albo o „kinematograficznych” inscenizacjach wagnerowskich dramatów muzycznych , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Piotr Kletowski, Sfilmować duszę – wstęp do historii kina japońskiego. 1. Okres pierwotny (1895-1923); 2. Okres klasyczny (1923-1945) , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Piotr Kletowski, „Najważniejsze to kochać”. O filmowej twórczości Andrzeja Żuławskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 46 (2004): Filmowe labirynty narracji