Sam Peckinpah – krwawy moralista
Abstrakt
Sam Peckinpah, jak pokazuje autor, sięga do tematów bardzo mocno osadzonych w tradycji kina amerykańskiego, przede wszystkim do legendy dzikiego Zachodu. Ale jego filmu mówią o zmierzchu tej legendy i odchodzeniu w przeszłość dawnych wzorów bohaterskich. Jego filmy są mocno nasycone przemocą, ale bohaterowie pod maską cynizmy i okrucieństwa skrywają wrażliwość i poczucie honoru. Autor dowodzi, że u Peckinpaha fotogeniczne obrazy przemocy nie służą tylko epatowaniu widza okrucieństwem, ale niosą pewne przesłanie moralne, które daje odbiorcy szanse na katharsis i refleksję o granicach dobra i zła. W rezultacie jego twórczość, sytuująca się między popularnym kinem akcji a egzystencjalnym moralitetem, nastręcza dziś interpretatorom wielu problemów.
Słowa kluczowe:
Sam Peckinpah, dziki Zachód, kino amerykańskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Piotr Kletowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Intersuje się m.in. problematyką kina autorskiego, kinem gatunków i historią filmu światowego. Autor monografii Śmierć jest moim zwycięstwem. Kino Takeshiego „Beata" Kitano (2000). Obecnie pracuje nad monografią Stanleya Kubricka.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Piotr Kletowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Kletowski, Motyw „oblężonego domu” jako topos amerykańskiego kina w kontekście rozważań na temat remake’ów, sequeli, prequeli i hidden-remake’ów , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Piotr Kletowski, Celuloidowy pierścień Nibelunga. Wagner „ufilmowiony” albo o „kinematograficznych” inscenizacjach wagnerowskich dramatów muzycznych , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Piotr Kletowski, Sfilmować duszę – wstęp do historii kina japońskiego. 1. Okres pierwotny (1895-1923); 2. Okres klasyczny (1923-1945) , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Piotr Kletowski, „Najważniejsze to kochać”. O filmowej twórczości Andrzeja Żuławskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 46 (2004): Filmowe labirynty narracji
- Piotr Kletowski, Ryszard Wagner jako prekursor sztuki kinematograficznej , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie