Ostatni walc mistrza Kubricka
Abstrakt
Kletowski omawia Oczy szeroko zamknięte, ostatni film Stanleya Kubricka, który zmarł w tydzień po zakończeniu montażu. Kletowski mówi, że jest to jeden z najbardziej wyrafinowanych filmów Kubricka, zaprojektowany jako precyzyjna układanka. Po jej ułożeniu nasuwa się refleksja o pułapkach zastawianych w dążeniu do przełamania seksualnych tabu. Film jest adaptacją opowiadania Arthura Schnitzlera. Pierwsza część eseju stanowi szczegółowe omówienie tekstu. Krótka opowieść skonstruowana jest jako wewnętrzny monolog, w którym zacierają się wszelkie atrybuty fantazji i rzeczywistości, marzeń i snów. Adaptacja filmowa ma wymiar bardziej realistyczny, a analiza psychologiczna ustępuje miejsca refleksji socjologicznej. Dominuje gorzkie i ironiczne przekonanie, że ludzkość zmierza ku samozagładzie.
Słowa kluczowe:
Stanley Kubrick, Arthur Schnitzler, tabuBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Piotr Kletowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Piotr Kletowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Kletowski, Motyw „oblężonego domu” jako topos amerykańskiego kina w kontekście rozważań na temat remake’ów, sequeli, prequeli i hidden-remake’ów , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Piotr Kletowski, Celuloidowy pierścień Nibelunga. Wagner „ufilmowiony” albo o „kinematograficznych” inscenizacjach wagnerowskich dramatów muzycznych , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Piotr Kletowski, Sfilmować duszę – wstęp do historii kina japońskiego. 1. Okres pierwotny (1895-1923); 2. Okres klasyczny (1923-1945) , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Piotr Kletowski, „Najważniejsze to kochać”. O filmowej twórczości Andrzeja Żuławskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 46 (2004): Filmowe labirynty narracji
- Piotr Kletowski, Ryszard Wagner jako prekursor sztuki kinematograficznej , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie
- Piotr Kletowski, Sam Peckinpah – krwawy moralista , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film