Anamorfoza według braci Quay
Abstrakt
Timothy i Stephen Quay w filmie z 1991 roku zatytułowanym De Anamorphosis/Artificiali Perspectiva demonstrują europejskie malarstwo anamorficzne posługując się najbardziej wyrazistymi przykładami. Pomysł zasadza się na odświeżeniu tematu anamorfozy, który został przez malarstwo zapoczątkowany. Twórcy filmu zdają się podkreślać intencje XVI- i XVII-wiecznych malarzy, dla których anamorfoza jest relacją prawdziwie odwzorowującą widzenie. Już wcześniej bracia Quay zaadoptowali tę technikę na potrzeby sztuki animacji. W 1990 roku zrealizowali obraz Comb (from the Museums of Sleep), w którym dociekliwy widz rozpozna wpływ malarstwa anamorficznego (np. fresku Emmanuela Maignana) i techniki anamorfozy, mającej tutaj nieco odmienne funkcje niż w malarstwie. Tytułowy grzebień staje się obiektem o zmiennych proporcjach, zależnie od tego, kto, jak i w jakim momencie nań patrzy. Timothy i Stephen dowodzą, że miejsce, z którego patrzymy, kształtuje widzenie. To nie perspektywa tworzy obraz, ale obraz sugeruje perspektywę widzenia.
Słowa kluczowe:
braca Quay, anamorfoza, malarstwoBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Joanna Spalińska-Mazurkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Opolski Polska
Adiunkt w Katedrze Filmu, Teatru i Nowych Mediów Uniwersytetu Opolskiego. Zajmuje sie głównie problematyką autorskiego filmu animowanego, czasu w filmie oraz filozofią Gilles’a Deleuze’a w odniesieniu do kina. W 2007 roku opublikowała książkę Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej. Wkrótce ukaże się praca Innowacje i Kontynuacje. Polski autorski film animowany w latach 1980-1990.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Joanna Spalińska-Mazur

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Joanna Spalińska-Mazur, Zakodowane mapy umysłu. Mobilność rzeczy w filmie Michela Gondry’ego „Eternal Sunshine of the Spotless Mind” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Joanna Spalińska-Mazur, Glosa do wystawy „Czy czas istnieje? Prezentacja utworów filmowych i przestrzennych Piotra Kamlera” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Joanna Spalińska-Mazur, Obraz dzieciństwa jako fetysz. „Miasto zaginionych dzieci” Jean-Pierre’a Jeuneta i Marca Caro , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Joanna Spalińska-Mazur, Obserwator w kręgu śmierci , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)