Glosa do wystawy „Czy czas istnieje? Prezentacja utworów filmowych i przestrzennych Piotra Kamlera”

Joanna Spalińska-Mazur

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Opolski (Polska)

Abstrakt

W najnowszej instalacji autor projektu powraca do stale nurtującego go problemu czasu. Daje nam możliwość przeżycia czasu sztuki w bezpośrednim doświadczeniu regularności linearnych serii (Telemann /2010/) i obiegów dynamicznie zmieniających się pod wpływem odmiennych bodźców (Continu-discontinu 2010 /2011/), odnosząc te „permanentne projekcje” do ruchu zamrożonego w utworach przestrzennych. Jest to oryginalna koncepcja powrotu do kontemplacji sztuki w analogii z muzyką. Kamler przezwycięża tutaj dawny pesymizm co do przyszłości medium animacji, znajdując nowe możliwości w korespondencji sztuk. Próbując odpowiedzieć na pytanie zadane w temacie wystawy, w pełni świadomie wkracza na teren muzyki, bowiem według niego czas daje się oswoić nie tyle (czy nie tylko) przez powtórzenie mitu początku (jak dowodził w Chronopolis /1977-1982/), ile przez paradoks muzyki.


Słowa kluczowe:

Piotr Kamler, czas, wystawa

Augustynek Zdzisław, Leibniza definicja czasu, „Studia Filozoficzne 1972, nr 2, s. 67.
  Google Scholar

Bańka Józef, Czas w sztuce. Recentywizm i skok do królestwa bezpowrotnej teraźniejszości, t. 1: O kierunkach upływu czasu w dziele sztuki, Katowice 1999, s. 9, 12, 22.
  Google Scholar

Bergson Henri, Materia i pamięć, tłum. R. J. Weksler-Waszkinel, Kraków 2006, s. 195.
  Google Scholar

Bielak Anna M., Piotr Kamler – mam maszynę do poszukiwania szczęścia, http://zwierciadlo.pl/wywiad/piotr-kamler-mam-maszyne-do-poszukiwania-szczescia?strona=3 (dostęp: 11.06.2011).
  Google Scholar

Bouaniche Arnaud, Gilles Deleuze, une introduction, Paris 2007, s. 22.
  Google Scholar

Culhan Shamus, Animation: From Script to Screen, New York 1990.
  Google Scholar

Czas, http://www.etiudafilozoficzna.pl/Tematy/czip/Czas.pdf, s. 1-25 (dostęp: 26.05.2011).
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Bergsonizm, tłum. P. Mrówczyński, Warszawa 1999, s. 31.
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, tłum. J. Margański, Gdańsk 2008, s. 242.
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Proust i znaki, tłum. M. P. Markowski, Gdańsk 2000, s. 10.
  Google Scholar

Demiurg. Spotkanie z Piotrem Kamlerem. Rozmawiał Jerzy Kapuściński, „Kino” 1991, nr 10, s. 20-21.
  Google Scholar

Dulac Germaine, Istota kina – wizualizacja myśli, tłum. I. Dembowski, w: Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002, s. 177.
  Google Scholar

Eliade Mircea, Aspekty mitu, tłum. P. Mrówczyński, Warszawa 1998, s. 27.
  Google Scholar

Gut Przemysław, Leibniz. Myśl filozoficzna XVII wieku, Wrocław 2004, s. 77.
  Google Scholar

Heidegger Martin, Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994, s. 512.
  Google Scholar

Kandinsky Wassily, Concerning the Spiritual in Art, New York 1997, s. 49.
  Google Scholar

Krauze-Błachowicz Krystyna, Leibniz. Wczesne pojecie substancji, Białystok 1992, s. 84-85.
  Google Scholar

Maureen. Furniss, Art in Motion. Animation Aesthetics, London – Paris – Rome – Sydney 1998, s. 254.
  Google Scholar

McTaggart John, Time (1908), http://faculty.fullerton.edu/jeelooliu/420_(08)_folder/420_McTaggart_Time.pdf, s. 3-6 (dostęp: 26.05.2011).
  Google Scholar

Obrazy malowane kamerą. Z Piotrem Kamlerem rozmawia Ryszard Ciarka, „Kwartalnik Filmowy” 1997-1998, nr 19-20, s. 170-172.
  Google Scholar

Ortega y Gasset José, Leibnizjański optymizm, tłum. E. Burska, „Twórczość” 2000, nr 7, s. 97.
  Google Scholar

Pępiak Ewelina, Jednopojawieniowcy z egzopotamii, „Anthropos?” 2003, nr 2-3, http://www.anthropos.us.edu.pl/anthropos2/texty/pepiak.htm (dostęp: 26.05.2011).
  Google Scholar

Pociej Bohdan, Harmonia świata?, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IM/harmonia_swiata.html (dostęp: 11.06.2011).
  Google Scholar

Pociej Bohdan, Muzyka i myśl (5), http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IM/bach_leibniz.html (dostęp: 10.06.2011).
  Google Scholar

Pociej Bohdan, Sprzeczności i paradoksy albo dialektyka muzyki, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IM/dialektyka_muzyki.html (dostęp: 11.06.2011).
  Google Scholar

Skarga Barbara, Kwintet metafizyczny, Kraków 2005, s. 48.
  Google Scholar

Spalińska-Mazur Joanna, Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej, Opole 2007, s. 47-48.
  Google Scholar

Święczkowska Halina, Leibniz o myśleniu symbolicznym i uniwersaliach, „Idea – Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych”, t. X, Białystok 1998, s. 47.
  Google Scholar

Ulanowski Jerzy, Czy musimy odrzucić koncepcję czasu Leibniza?, „Studia Filozoficzne” 1974, nr 2, s. 164.
  Google Scholar

Virilio Paul, Esthétique de la disparition, Balland, Paris 1980, s. 20, 25.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-06-30

Cited By / Share

Spalińska-Mazur, J. (2011) „Glosa do wystawy «Czy czas istnieje? Prezentacja utworów filmowych i przestrzennych Piotra Kamlera»”, Kwartalnik Filmowy, (74), s. 198–207. doi: 10.36744/kf.2972.

Autorzy

Joanna Spalińska-Mazur 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Opolski Polska

Filmoznawczyni; jej zainteresowania badawcze skupiają się głównie na autorskim filmie animowanym oraz problema­tyce czasu i obrazu. Opublikowała książki: Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej (2007) oraz Inwencje i kontynuacje. Polski autorski film animowany w latach 1980-1990 (2009). Jest współredaktorką pierwszego (monograficznego) tomu periodyku „Este”: Spektrum animacji (2010), gromadzącego m.in. teksty o charaktery­stycznych zjawiskach współczesnej animacji.



Statystyki

Abstract views: 21
PDF downloads: 8


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Joanna Spalińska-Mazur

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.