Glosa do wystawy „Czy czas istnieje? Prezentacja utworów filmowych i przestrzennych Piotra Kamlera”
Abstrakt
W najnowszej instalacji autor projektu powraca do stale nurtującego go problemu czasu. Daje nam możliwość przeżycia czasu sztuki w bezpośrednim doświadczeniu regularności linearnych serii (Telemann /2010/) i obiegów dynamicznie zmieniających się pod wpływem odmiennych bodźców (Continu-discontinu 2010 /2011/), odnosząc te „permanentne projekcje” do ruchu zamrożonego w utworach przestrzennych. Jest to oryginalna koncepcja powrotu do kontemplacji sztuki w analogii z muzyką. Kamler przezwycięża tutaj dawny pesymizm co do przyszłości medium animacji, znajdując nowe możliwości w korespondencji sztuk. Próbując odpowiedzieć na pytanie zadane w temacie wystawy, w pełni świadomie wkracza na teren muzyki, bowiem według niego czas daje się oswoić nie tyle (czy nie tylko) przez powtórzenie mitu początku (jak dowodził w Chronopolis /1977-1982/), ile przez paradoks muzyki.
Słowa kluczowe:
Piotr Kamler, czas, wystawaBibliografia
Augustynek Zdzisław, Leibniza definicja czasu, „Studia Filozoficzne 1972, nr 2, s. 67.
Google Scholar
Bańka Józef, Czas w sztuce. Recentywizm i skok do królestwa bezpowrotnej teraźniejszości, t. 1: O kierunkach upływu czasu w dziele sztuki, Katowice 1999, s. 9, 12, 22.
Google Scholar
Bergson Henri, Materia i pamięć, tłum. R. J. Weksler-Waszkinel, Kraków 2006, s. 195.
Google Scholar
Bielak Anna M., Piotr Kamler – mam maszynę do poszukiwania szczęścia, http://zwierciadlo.pl/wywiad/piotr-kamler-mam-maszyne-do-poszukiwania-szczescia?strona=3 (dostęp: 11.06.2011).
Google Scholar
Bouaniche Arnaud, Gilles Deleuze, une introduction, Paris 2007, s. 22.
Google Scholar
Culhan Shamus, Animation: From Script to Screen, New York 1990.
Google Scholar
Czas, http://www.etiudafilozoficzna.pl/Tematy/czip/Czas.pdf, s. 1-25 (dostęp: 26.05.2011).
Google Scholar
Deleuze Gilles, Bergsonizm, tłum. P. Mrówczyński, Warszawa 1999, s. 31.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, tłum. J. Margański, Gdańsk 2008, s. 242.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Proust i znaki, tłum. M. P. Markowski, Gdańsk 2000, s. 10.
Google Scholar
Demiurg. Spotkanie z Piotrem Kamlerem. Rozmawiał Jerzy Kapuściński, „Kino” 1991, nr 10, s. 20-21.
Google Scholar
Dulac Germaine, Istota kina – wizualizacja myśli, tłum. I. Dembowski, w: Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002, s. 177.
Google Scholar
Eliade Mircea, Aspekty mitu, tłum. P. Mrówczyński, Warszawa 1998, s. 27.
Google Scholar
Gut Przemysław, Leibniz. Myśl filozoficzna XVII wieku, Wrocław 2004, s. 77.
Google Scholar
Heidegger Martin, Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994, s. 512.
Google Scholar
Kandinsky Wassily, Concerning the Spiritual in Art, New York 1997, s. 49.
Google Scholar
Krauze-Błachowicz Krystyna, Leibniz. Wczesne pojecie substancji, Białystok 1992, s. 84-85.
Google Scholar
Maureen. Furniss, Art in Motion. Animation Aesthetics, London – Paris – Rome – Sydney 1998, s. 254.
Google Scholar
McTaggart John, Time (1908), http://faculty.fullerton.edu/jeelooliu/420_(08)_folder/420_McTaggart_Time.pdf, s. 3-6 (dostęp: 26.05.2011).
Google Scholar
Obrazy malowane kamerą. Z Piotrem Kamlerem rozmawia Ryszard Ciarka, „Kwartalnik Filmowy” 1997-1998, nr 19-20, s. 170-172.
Google Scholar
Ortega y Gasset José, Leibnizjański optymizm, tłum. E. Burska, „Twórczość” 2000, nr 7, s. 97.
Google Scholar
Pępiak Ewelina, Jednopojawieniowcy z egzopotamii, „Anthropos?” 2003, nr 2-3, http://www.anthropos.us.edu.pl/anthropos2/texty/pepiak.htm (dostęp: 26.05.2011).
Google Scholar
Pociej Bohdan, Harmonia świata?, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IM/harmonia_swiata.html (dostęp: 11.06.2011).
Google Scholar
Pociej Bohdan, Muzyka i myśl (5), http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IM/bach_leibniz.html (dostęp: 10.06.2011).
Google Scholar
Pociej Bohdan, Sprzeczności i paradoksy albo dialektyka muzyki, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IM/dialektyka_muzyki.html (dostęp: 11.06.2011).
Google Scholar
Skarga Barbara, Kwintet metafizyczny, Kraków 2005, s. 48.
Google Scholar
Spalińska-Mazur Joanna, Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej, Opole 2007, s. 47-48.
Google Scholar
Święczkowska Halina, Leibniz o myśleniu symbolicznym i uniwersaliach, „Idea – Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych”, t. X, Białystok 1998, s. 47.
Google Scholar
Ulanowski Jerzy, Czy musimy odrzucić koncepcję czasu Leibniza?, „Studia Filozoficzne” 1974, nr 2, s. 164.
Google Scholar
Virilio Paul, Esthétique de la disparition, Balland, Paris 1980, s. 20, 25.
Google Scholar
Autorzy
Joanna Spalińska-Mazurkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Opolski Polska
Filmoznawczyni; jej zainteresowania badawcze skupiają się głównie na autorskim filmie animowanym oraz problematyce czasu i obrazu. Opublikowała książki: Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej (2007) oraz Inwencje i kontynuacje. Polski autorski film animowany w latach 1980-1990 (2009). Jest współredaktorką pierwszego (monograficznego) tomu periodyku „Este”: Spektrum animacji (2010), gromadzącego m.in. teksty o charakterystycznych zjawiskach współczesnej animacji.
Statystyki
Abstract views: 21PDF downloads: 8
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Joanna Spalińska-Mazur

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Joanna Spalińska-Mazur, Zakodowane mapy umysłu. Mobilność rzeczy w filmie Michela Gondry’ego „Eternal Sunshine of the Spotless Mind” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe