Anamorfoza według braci Quay

Joanna Spalińska-Mazur

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Opolski (Polska)

Abstrakt

Timothy i Stephen Quay w filmie z 1991 roku zatytułowanym De Anamorphosis/Artificiali Perspectiva demonstrują europejskie malarstwo anamorficzne posługując się najbardziej wyrazistymi przykładami. Pomysł zasadza się na odświeżeniu tematu anamorfozy, który został przez malarstwo zapoczątkowany. Twórcy filmu zdają się podkreślać intencje XVI- i XVII-wiecznych malarzy, dla których anamorfoza jest relacją prawdziwie odwzorowującą widzenie. Już wcześniej bracia Quay zaadoptowali tę technikę na potrzeby sztuki animacji. W 1990 roku zrealizowali obraz Comb (from the Museums of Sleep), w którym dociekliwy widz rozpozna wpływ malarstwa anamorficznego (np. fresku Emmanuela Maignana) i techniki anamorfozy, mającej tutaj nieco odmienne funkcje niż w malarstwie. Tytułowy grzebień staje się obiektem o zmiennych proporcjach, zależnie od tego, kto, jak i w jakim momencie nań patrzy. Timothy i Stephen dowodzą, że miejsce, z którego patrzymy, kształtuje widzenie. To nie perspektywa tworzy obraz, ale obraz sugeruje perspektywę widzenia.



Słowa kluczowe:

braca Quay, anamorfoza, malarstwo

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-12-31

Cited By / Share

Spalińska-Mazur, J. (2008) „Anamorfoza według braci Quay”, Kwartalnik Filmowy, (64), s. 88–93. doi: 10.36744/kf.3197.

Autorzy

Joanna Spalińska-Mazur 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Opolski Polska

Adiunkt w Katedrze Filmu, Teatru i Nowych Mediów Uni­wersytetu Opolskiego. Zajmuje sie głównie problematyką autorskiego filmu animowanego, czasu w filmie oraz filozofią Gilles’a Deleuze’a w odniesieniu do kina. W 2007 roku opubliko­wała książkę Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej. Wkrótce ukaże się praca In­nowacje i Kontynuacje. Polski autorski film ani­mowany w latach 1980-1990.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Joanna Spalińska-Mazur

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.