„Matrix”. Korekta manifestacji kultury cyberpunkowej według braci Wachowskich
Abstrakt
Artykuł jest analizą słynnego filmu Matrix Andy’ego i Larry’ego Wachowskich na tle „kultury cyberpunkowej”. Spalińska-Mazur przypomina, że kultura ta jest wytworem klimatu lat 80. ubiegłego wieku. Symbolem ruchu są lustrzane okulary przeciwsłoneczne, a elementem wspólnym dla wszystkich artystów są motywy ingerencji w ludzkie ciało i umysł. Spalińska-Mazur twierdzi, że film wyjaśnił i pokazał to, co wytworzył cyberpunk, czyli stan zagubienia w wykreowanej przez człowieka rzeczywistości. Jej zdaniem film zaszczepia w nas przekonanie, że maszyny nigdy nie będą w stanie zrozumieć natury człowieka, bo nie mogą poznać natury bytu. Trwanie jest gwarancją wolności.
Słowa kluczowe:
cyberpunk, rodzeństwo Wachowskich, technologiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Joanna Spalińska-Mazurkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 1998 roku obroniła pracę doktorską pt. Casus Aleksandra Sroczyńskiego w polskim autorskim filmie animowanym lat 80.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Joanna Spalińska-Mazur

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Joanna Spalińska-Mazur, Zakodowane mapy umysłu. Mobilność rzeczy w filmie Michela Gondry’ego „Eternal Sunshine of the Spotless Mind” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Joanna Spalińska-Mazur, Glosa do wystawy „Czy czas istnieje? Prezentacja utworów filmowych i przestrzennych Piotra Kamlera” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Joanna Spalińska-Mazur, Obraz dzieciństwa jako fetysz. „Miasto zaginionych dzieci” Jean-Pierre’a Jeuneta i Marca Caro , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Joanna Spalińska-Mazur, Anamorfoza według braci Quay , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Joanna Spalińska-Mazur, Obserwator w kręgu śmierci , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Joanna Spalińska-Mazur, Aktorzy Toda Browninga , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa