Aktorzy Toda Browninga

Joanna Spalińska-Mazur

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Odwołując się do koncepcji „kryształu-obrazu” Gilles’a Deleuze’a, Spalińska-Mazur eksploruje pojęcie kina Toda Browninga i jego współpracy z Lonem Chaneyem, aktorem znakomicie wcielającym się w role osób niepełnosprawnych i zniekształconych. Zwraca uwagę na głębokie człowieczeństwo Freaks, filmu, którego bohaterami są dziwolągi, osoby niepełnosprawne i różniące się fizycznie od tzw. normalnych. Role dziwaków i niepełnosprawnych, specjalność Chaneya, stawiają kwestię aktorstwa filmowego w zupełnie innym świetle.



Słowa kluczowe:

Tod Browning, Gilles Deleuze, Lon Chaney

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-06-30

Cited By / Share

Spalińska-Mazur, J. (2002) „Aktorzy Toda Browninga”, Kwartalnik Filmowy, (37-38), s. 147–154. doi: 10.36744/kf.4034.

Autorzy

Joanna Spalińska-Mazur 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwentka Uniwersytetu Jagielloń­skiego. Obroniła pracę doktorską pt. Ca­sus Aleksandra Sroczyńskiego w polskim autorskim filmie animowanym lat 80.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Joanna Spalińska-Mazur

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.