Obserwator w kręgu śmierci

Joanna Spalińska-Mazur

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Opolski (Polska)

Abstrakt

Spalińska-Mazur dąży do rozpoznania tych znaczeń Nie oglądaj się teraz, które w opowiadaniu Daphne du Maurier, będącym literackim pierwowzorem filmu Nicolasa Roega, pozostawione są domyślności widza. Według autorki, reżyser podejmuje dyskusję nad problematyką widzenia (patrzenia/oglądania), a także pyta o tożsamość bohatera będącego w kręgu śmierci. Tenże krąg wyznaczany jest w filmie przez szereg elementów pojawiających się w widzeniu głównego bohatera. W tym właśnie kręgu manifestuje się to, co urzeczywistnia się w obrazie. Spalińska-Mazur odwołuje się w swojej analizie do Deleuzjańskiego pojęcia obrazu-kryształu oraz do kategorii obrazu rzeczywistego i wirtualnego, które w jej rozumieniu jednoczą to, co w filmie przeszłe i teraźniejsze. Wyakcentowaniu tej właśnie jednoczesności obrazu przeszłego i teraźniejszego służy również przywołanie Bergsonowskiej paramnezji, czyli wrażenia już-widzianego, już-przeżytego.



Słowa kluczowe:

Gilles Deleuze, Daphne du Maurier, Nicolas Roeg, Henri Bergson

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-03-31

Cited By / Share

Spalińska-Mazur, J. (2006) „Obserwator w kręgu śmierci”, Kwartalnik Filmowy, (53), s. 133–140. doi: 10.36744/kf.3509.

Autorzy

Joanna Spalińska-Mazur 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Opolski Polska

Adiunkt w Katedrze Teatru, Filmu i Nowych Mediów przy Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Opolskiego. Zajmuje się teorią filmowej animacji, problematyką czasu i obrazu filmowego. Przygo­towuje pracę habilitacyjną poświęconą filmowej sztuce animacji.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Joanna Spalińska-Mazur

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.