Obserwator w kręgu śmierci
Abstrakt
Spalińska-Mazur dąży do rozpoznania tych znaczeń Nie oglądaj się teraz, które w opowiadaniu Daphne du Maurier, będącym literackim pierwowzorem filmu Nicolasa Roega, pozostawione są domyślności widza. Według autorki, reżyser podejmuje dyskusję nad problematyką widzenia (patrzenia/oglądania), a także pyta o tożsamość bohatera będącego w kręgu śmierci. Tenże krąg wyznaczany jest w filmie przez szereg elementów pojawiających się w widzeniu głównego bohatera. W tym właśnie kręgu manifestuje się to, co urzeczywistnia się w obrazie. Spalińska-Mazur odwołuje się w swojej analizie do Deleuzjańskiego pojęcia obrazu-kryształu oraz do kategorii obrazu rzeczywistego i wirtualnego, które w jej rozumieniu jednoczą to, co w filmie przeszłe i teraźniejsze. Wyakcentowaniu tej właśnie jednoczesności obrazu przeszłego i teraźniejszego służy również przywołanie Bergsonowskiej paramnezji, czyli wrażenia już-widzianego, już-przeżytego.
Słowa kluczowe:
Gilles Deleuze, Daphne du Maurier, Nicolas Roeg, Henri BergsonBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Joanna Spalińska-Mazurkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Opolski Polska
Adiunkt w Katedrze Teatru, Filmu i Nowych Mediów przy Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Opolskiego. Zajmuje się teorią filmowej animacji, problematyką czasu i obrazu filmowego. Przygotowuje pracę habilitacyjną poświęconą filmowej sztuce animacji.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Joanna Spalińska-Mazur

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Joanna Spalińska-Mazur, Zakodowane mapy umysłu. Mobilność rzeczy w filmie Michela Gondry’ego „Eternal Sunshine of the Spotless Mind” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Joanna Spalińska-Mazur, Glosa do wystawy „Czy czas istnieje? Prezentacja utworów filmowych i przestrzennych Piotra Kamlera” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Joanna Spalińska-Mazur, Anamorfoza według braci Quay , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Joanna Spalińska-Mazur, Obraz dzieciństwa jako fetysz. „Miasto zaginionych dzieci” Jean-Pierre’a Jeuneta i Marca Caro , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje