Zakodowane mapy umysłu. Mobilność rzeczy w filmie Michela Gondry’ego „Eternal Sunshine of the Spotless Mind”
Abstrakt
Rzeczy mają moc indukowania pamięci, nawet tej zwiniętej czy pozornie wymazanej. Obrazy-rzeczy zapisują mapy umysłu w wersji najpełniejszej, najdoskonalszej, a ich mobilność jest skutkiem działania wolnej woli, ewoluującej dzięki kolejno odkrywanym stopniom swobody budzącego się umysłu. Rzeczy znaczące, kumulujące pamięć zdarzeń, służące jako aktywatory ukrytej energii umysłu oraz indukujące ślady silnych doświadczeń uczuciowych odgrywają w filmie Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004) Gondry’ego istotną rolę. Reżyser przekonuje widza, że wykasowanie wspomnień w taki sposób, jak robi to w filmie firma Lacuna Inc. doktora Howarda Mierzwiaka, a więc na podstawie sporządzonej mapy mózgu pacjenta, nie gwarantuje pozbycia się ich raz na zawsze, gdyż pozostają ślady, które (się) indukują, niezależnie od woli danej osoby.
Słowa kluczowe:
Michel Gondry, pamięć, przedmiotyBibliografia
Francuz Piotr, Teoria wyobraźni Stephena Kosslyna. Próba reinterpretacji, w: Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, red. P. Francuz, Warszawa 2007, s. 149-189.
Google Scholar
Kulikowska Justyna, Jungowska koncepcja człowieka jako istoty dążącej do indywiduacji, http://argonauci.info/content/view/41/1/ (dostęp: 8.01.2011).
Google Scholar
List Heloizy do Abelarda, tłum. L. Kamiński, w: Poeci języka angielskiego, t. 2, wyb. i opr. H. Krzeczkowski, J. S. Sito, J. Żuławski, Warszawa 1971, s. 35.
Google Scholar
Piłat Robert, Symulacja jako mechanizm percepcji, „Kognitywistyka i Nowe Media w Edukacji” 2003, nr 1-2, s. 133-150.
Google Scholar
Sotwin Wiesława, Jak działa wola, czyli dynamika umysłu, Academica, Warszawa 2010.
Google Scholar
Techniki przyjmowania cudzych zachowań, w: http://www.poradnikpr.info/?p=545 (dostęp: 8.01.2011)
Google Scholar
Zuber Irena, Terapia kognitywna. Dwa rodzaje znaczeń i metody ich zmiany. Od kognitywnej psychologii do kognitywnej terapii, w: Od myśli i uczuć do decyzji i działań, red. D. Doliński, B. Weigl, Warszawa 2001, http://psychologia.wiedza.diaboli.pl/terapia-kongitywna/ (dostęp: 8.01.2011).
Google Scholar
Autorzy
Joanna Spalińska-Mazurkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Opolski Polska
Filmoznawczyni; jej zainteresowania badawcze skupiają się głównie na autorskim filmie animowanym oraz problematyce czasu i obrazu. Opublikowała książki: Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej (2007) oraz Inwencje i kontynuacje. Polski autorski film animowany w latach 1980-1990 (2009). Jest współredaktorką pierwszego (monograficznego) tomu periodyku „Este”: Spektrum animacji (2010), gromadzącego m.in. teksty o charakterystycznych zjawiskach współczesnej animacji.
Statystyki
Abstract views: 24PDF downloads: 8
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Joanna Spalińska-Mazur

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Joanna Spalińska-Mazur, Glosa do wystawy „Czy czas istnieje? Prezentacja utworów filmowych i przestrzennych Piotra Kamlera” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe