Comments to the Exhibition “Does Time Exist? Piotr Kamler’s Films and Installations”
Abstract
In his most recent project, Kamler returns to the problem of time. He enables us to experience time of art through the direct experience of regular linear series (Telemann /2011/) and dynamic cycles that change in response to various stimuli (Continu-discontinu 2010 /2011/). He draws a connection between these “permanent projections” to movement frozen in art installations. This is an original understanding of the return to art contemplation in analogy to music. Through the exploration of analogies between the art forms, Kamler overcomes his old pessimism regarding the medium of animation. Trying to answer the question posed in the title of the exhibition, he enters the territory of music, as he believes that time can be tamed not just (or not only) through the repetition of the myth of beginning (as he argued in Chronopolis /1977-1982/) but also through the paradox of music.
Keywords:
Piotr Kamler, time, exhibitionReferences
Augustynek Zdzisław, Leibniza definicja czasu, „Studia Filozoficzne 1972, nr 2, s. 67.
Google Scholar
Bańka Józef, Czas w sztuce. Recentywizm i skok do królestwa bezpowrotnej teraźniejszości, t. 1: O kierunkach upływu czasu w dziele sztuki, Katowice 1999, s. 9, 12, 22.
Google Scholar
Bergson Henri, Materia i pamięć, tłum. R. J. Weksler-Waszkinel, Kraków 2006, s. 195.
Google Scholar
Bielak Anna M., Piotr Kamler – mam maszynę do poszukiwania szczęścia, http://zwierciadlo.pl/wywiad/piotr-kamler-mam-maszyne-do-poszukiwania-szczescia?strona=3 (dostęp: 11.06.2011).
Google Scholar
Bouaniche Arnaud, Gilles Deleuze, une introduction, Paris 2007, s. 22.
Google Scholar
Culhan Shamus, Animation: From Script to Screen, New York 1990.
Google Scholar
Czas, http://www.etiudafilozoficzna.pl/Tematy/czip/Czas.pdf, s. 1-25 (dostęp: 26.05.2011).
Google Scholar
Deleuze Gilles, Bergsonizm, tłum. P. Mrówczyński, Warszawa 1999, s. 31.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, tłum. J. Margański, Gdańsk 2008, s. 242.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Proust i znaki, tłum. M. P. Markowski, Gdańsk 2000, s. 10.
Google Scholar
Demiurg. Spotkanie z Piotrem Kamlerem. Rozmawiał Jerzy Kapuściński, „Kino” 1991, nr 10, s. 20-21.
Google Scholar
Dulac Germaine, Istota kina – wizualizacja myśli, tłum. I. Dembowski, w: Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002, s. 177.
Google Scholar
Eliade Mircea, Aspekty mitu, tłum. P. Mrówczyński, Warszawa 1998, s. 27.
Google Scholar
Gut Przemysław, Leibniz. Myśl filozoficzna XVII wieku, Wrocław 2004, s. 77.
Google Scholar
Heidegger Martin, Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994, s. 512.
Google Scholar
Kandinsky Wassily, Concerning the Spiritual in Art, New York 1997, s. 49.
Google Scholar
Krauze-Błachowicz Krystyna, Leibniz. Wczesne pojecie substancji, Białystok 1992, s. 84-85.
Google Scholar
Maureen. Furniss, Art in Motion. Animation Aesthetics, London – Paris – Rome – Sydney 1998, s. 254.
Google Scholar
McTaggart John, Time (1908), http://faculty.fullerton.edu/jeelooliu/420_(08)_folder/420_McTaggart_Time.pdf, s. 3-6 (dostęp: 26.05.2011).
Google Scholar
Obrazy malowane kamerą. Z Piotrem Kamlerem rozmawia Ryszard Ciarka, „Kwartalnik Filmowy” 1997-1998, nr 19-20, s. 170-172.
Google Scholar
Ortega y Gasset José, Leibnizjański optymizm, tłum. E. Burska, „Twórczość” 2000, nr 7, s. 97.
Google Scholar
Pępiak Ewelina, Jednopojawieniowcy z egzopotamii, „Anthropos?” 2003, nr 2-3, http://www.anthropos.us.edu.pl/anthropos2/texty/pepiak.htm (dostęp: 26.05.2011).
Google Scholar
Pociej Bohdan, Harmonia świata?, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IM/harmonia_swiata.html (dostęp: 11.06.2011).
Google Scholar
Pociej Bohdan, Muzyka i myśl (5), http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IM/bach_leibniz.html (dostęp: 10.06.2011).
Google Scholar
Pociej Bohdan, Sprzeczności i paradoksy albo dialektyka muzyki, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IM/dialektyka_muzyki.html (dostęp: 11.06.2011).
Google Scholar
Skarga Barbara, Kwintet metafizyczny, Kraków 2005, s. 48.
Google Scholar
Spalińska-Mazur Joanna, Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej, Opole 2007, s. 47-48.
Google Scholar
Święczkowska Halina, Leibniz o myśleniu symbolicznym i uniwersaliach, „Idea – Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych”, t. X, Białystok 1998, s. 47.
Google Scholar
Ulanowski Jerzy, Czy musimy odrzucić koncepcję czasu Leibniza?, „Studia Filozoficzne” 1974, nr 2, s. 164.
Google Scholar
Virilio Paul, Esthétique de la disparition, Balland, Paris 1980, s. 20, 25.
Google Scholar
Authors
Joanna Spalińska-Mazurkwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Opole Poland
Filmoznawczyni; jej zainteresowania badawcze skupiają się głównie na autorskim filmie animowanym oraz problematyce czasu i obrazu. Opublikowała książki: Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej (2007) oraz Inwencje i kontynuacje. Polski autorski film animowany w latach 1980-1990 (2009). Jest współredaktorką pierwszego (monograficznego) tomu periodyku „Este”: Spektrum animacji (2010), gromadzącego m.in. teksty o charakterystycznych zjawiskach współczesnej animacji.
Statistics
Abstract views: 21PDF downloads: 8
License
Copyright (c) 2011 Joanna Spalińska-Mazur

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Joanna Spalińska-Mazur, Coded Mind Maps: Mobility of Things in Michel Gondry’s “Eternal Sunshine of the Spotless Mind” , Kwartalnik Filmowy: No. 74 (2011): Film Objects