Comments to the Exhibition “Does Time Exist? Piotr Kamler’s Films and Installations”

Joanna Spalińska-Mazur

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Opole (Poland)

Abstract

In his most recent project, Kamler returns to the problem of time. He enables us to experience time of art through the direct experience of regular linear series (Telemann /2011/) and dynamic cycles that change in response to various stimuli (Continu-discontinu 2010 /2011/). He draws a connection between these “permanent projections” to movement frozen in art installations. This is an original understanding of the return to art contemplation in analogy to music. Through the exploration of analogies between the art forms, Kamler overcomes his old pessimism regarding the medium of animation. Trying to an­swer the question posed in the title of the exhibition, he enters the territory of music, as he believes that time can be tamed not just (or not only) through the repetition of the myth of beginning (as he argued in Chronopolis /1977-1982/) but also through the paradox of music.


Keywords:

Piotr Kamler, time, exhibition

Augustynek Zdzisław, Leibniza definicja czasu, „Studia Filozoficzne 1972, nr 2, s. 67.
  Google Scholar

Bańka Józef, Czas w sztuce. Recentywizm i skok do królestwa bezpowrotnej teraźniejszości, t. 1: O kierunkach upływu czasu w dziele sztuki, Katowice 1999, s. 9, 12, 22.
  Google Scholar

Bergson Henri, Materia i pamięć, tłum. R. J. Weksler-Waszkinel, Kraków 2006, s. 195.
  Google Scholar

Bielak Anna M., Piotr Kamler – mam maszynę do poszukiwania szczęścia, http://zwierciadlo.pl/wywiad/piotr-kamler-mam-maszyne-do-poszukiwania-szczescia?strona=3 (dostęp: 11.06.2011).
  Google Scholar

Bouaniche Arnaud, Gilles Deleuze, une introduction, Paris 2007, s. 22.
  Google Scholar

Culhan Shamus, Animation: From Script to Screen, New York 1990.
  Google Scholar

Czas, http://www.etiudafilozoficzna.pl/Tematy/czip/Czas.pdf, s. 1-25 (dostęp: 26.05.2011).
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Bergsonizm, tłum. P. Mrówczyński, Warszawa 1999, s. 31.
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, tłum. J. Margański, Gdańsk 2008, s. 242.
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Proust i znaki, tłum. M. P. Markowski, Gdańsk 2000, s. 10.
  Google Scholar

Demiurg. Spotkanie z Piotrem Kamlerem. Rozmawiał Jerzy Kapuściński, „Kino” 1991, nr 10, s. 20-21.
  Google Scholar

Dulac Germaine, Istota kina – wizualizacja myśli, tłum. I. Dembowski, w: Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002, s. 177.
  Google Scholar

Eliade Mircea, Aspekty mitu, tłum. P. Mrówczyński, Warszawa 1998, s. 27.
  Google Scholar

Gut Przemysław, Leibniz. Myśl filozoficzna XVII wieku, Wrocław 2004, s. 77.
  Google Scholar

Heidegger Martin, Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994, s. 512.
  Google Scholar

Kandinsky Wassily, Concerning the Spiritual in Art, New York 1997, s. 49.
  Google Scholar

Krauze-Błachowicz Krystyna, Leibniz. Wczesne pojecie substancji, Białystok 1992, s. 84-85.
  Google Scholar

Maureen. Furniss, Art in Motion. Animation Aesthetics, London – Paris – Rome – Sydney 1998, s. 254.
  Google Scholar

McTaggart John, Time (1908), http://faculty.fullerton.edu/jeelooliu/420_(08)_folder/420_McTaggart_Time.pdf, s. 3-6 (dostęp: 26.05.2011).
  Google Scholar

Obrazy malowane kamerą. Z Piotrem Kamlerem rozmawia Ryszard Ciarka, „Kwartalnik Filmowy” 1997-1998, nr 19-20, s. 170-172.
  Google Scholar

Ortega y Gasset José, Leibnizjański optymizm, tłum. E. Burska, „Twórczość” 2000, nr 7, s. 97.
  Google Scholar

Pępiak Ewelina, Jednopojawieniowcy z egzopotamii, „Anthropos?” 2003, nr 2-3, http://www.anthropos.us.edu.pl/anthropos2/texty/pepiak.htm (dostęp: 26.05.2011).
  Google Scholar

Pociej Bohdan, Harmonia świata?, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IM/harmonia_swiata.html (dostęp: 11.06.2011).
  Google Scholar

Pociej Bohdan, Muzyka i myśl (5), http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IM/bach_leibniz.html (dostęp: 10.06.2011).
  Google Scholar

Pociej Bohdan, Sprzeczności i paradoksy albo dialektyka muzyki, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IM/dialektyka_muzyki.html (dostęp: 11.06.2011).
  Google Scholar

Skarga Barbara, Kwintet metafizyczny, Kraków 2005, s. 48.
  Google Scholar

Spalińska-Mazur Joanna, Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej, Opole 2007, s. 47-48.
  Google Scholar

Święczkowska Halina, Leibniz o myśleniu symbolicznym i uniwersaliach, „Idea – Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych”, t. X, Białystok 1998, s. 47.
  Google Scholar

Ulanowski Jerzy, Czy musimy odrzucić koncepcję czasu Leibniza?, „Studia Filozoficzne” 1974, nr 2, s. 164.
  Google Scholar

Virilio Paul, Esthétique de la disparition, Balland, Paris 1980, s. 20, 25.
  Google Scholar


Published
2011-06-30

Cited by

Spalińska-Mazur, J. (2011) “Comments to the Exhibition ‘Does Time Exist? Piotr Kamler’s Films and Installations’”, Kwartalnik Filmowy, (74), pp. 198–207. doi: 10.36744/kf.2972.

Authors

Joanna Spalińska-Mazur 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Opole Poland

Filmoznawczyni; jej zainteresowania badawcze skupiają się głównie na autorskim filmie animowanym oraz problema­tyce czasu i obrazu. Opublikowała książki: Obraz-czas-myśl. O widzeniu w animacji filmowej (2007) oraz Inwencje i kontynuacje. Polski autorski film animowany w latach 1980-1990 (2009). Jest współredaktorką pierwszego (monograficznego) tomu periodyku „Este”: Spektrum animacji (2010), gromadzącego m.in. teksty o charaktery­stycznych zjawiskach współczesnej animacji.



Statistics

Abstract views: 21
PDF downloads: 8


License

Copyright (c) 2011 Joanna Spalińska-Mazur

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.