Przełomowe filmy w subiektywie Piotra Zawojskiego
Abstrakt
Recenzja książki Piotra Zawojskiego zatytułowanej Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik, w której autor prezentuje przegląd ważnych - z jego punktu widzenia - filmów powstałych w ciągu ostatnich 16 lat, poczynając od Hołoty Kena Loacha (1990) po Tajemnicę Brokeback Mountain (2005) w reżyserii Anga Lee. Recenzentka podkreśla silnie subiektywny charakter przewodnika, a tym samym fakt, że dokonanie takiego wyboru najważniejszych filmów przełomu wieków, który zadowalałby wszystkich, jest raczej niemożliwe. Kita zwraca również uwagę na specyficzny sposób pisania autora o filmach, który sprawia, że jego subiektywne spostrzeżenia często przyjmujemy w czasie lektury za własne. Jedną z licznych wymienianych przez Barbarę Kitę zalet książki jest także to, że Zawojski czytelnie i z lekkością wprowadza do naszego słownika terminologię specjalistyczną oraz kanon nazwisk koniecznych dla wprawnego odczytania kultury, nie tylko filmowej (np. Sontag, Baudrillard, Virilio, Debord, Greenaway, Lynch czy Haneke). Autor przewodnika prowadzi również wartościową dla czytelnika refleksję nad kondycją obrazu audiowizualnego, statusem artysty oraz technologią. Recenzentka stwierdza, że refleksja ta – niejako ukrywająca się pod samą prezentacją filmów – jest właściwą treścią książki.
Słowa kluczowe:
Piotr Zawojski, recenzja, przełom wiekuBibliografia
Zawojski Piotr, Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik, Rabid, Kraków 2007.
Google Scholar
Autorzy
Barbara Kitakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Adiunkt w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach UŚ. Autorka książki Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów (2003).
Statystyki
Abstract views: 25PDF downloads: 9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Barbara Kita

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Barbara Kita, W parku sekwoi. Hitchcock/Marker/Godard , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Barbara Kita, Wyspa ruin. Pęknięty pejzaż Hashimy , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Barbara Kita, Twarze i pejzaże. Rekonesans , Kwartalnik Filmowy: Nr 123 (2023): Tempo i rytm
- Barbara Kita, „Historie kina” JLG. Historia XX wieku, metodologia sztuki i teoria kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Barbara Kita, W postkolonialnej Europie , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego