„Historie kina” JLG. Historia XX wieku, metodologia sztuki i teoria kina
Abstrakt
Tekst rozpoczyna konstatacja o kryzysie refleksji teoretycznej oraz historycznej odnoszącej się do kina, czy też w ogóle o kryzysie nauk humanistycznych (Roger Odin, Francesco Cassetti, Thomas Elsaesser). W tym kontekście jest interpretowane przedsięwzięcie artystyczne – esej wideo-telewizyjny autorstwa Jean-Luca Godarda Historie kina – potraktowane jako propozycja o charakterze teoretycznym oraz historycznym. Tu autorka podkreśla szczególnie praktykę archeologii kina (nakreśloną przez Ishagpoura) oraz historii XX w. jako wyraźny przejaw budowania refleksji metodologicznej, teoretycznej oraz historycznej. Wyjątkową rolę Kita upatruje w umiejętności reżysera do reorganizacji materiału archiwalnego w duchu pracy anamnezy (Alain Bergala). Godard realizuje bowiem projekt historii opowiadanej tak, by wyłonić z niej obszary refleksji teoretycznej. Jego „esej” to emanacja delikatnej siły sztuki (Céline Scemama) uwarunkowanej technikami montażowymi organizującymi materię obrazową tak, by rekonstruować z niej rys teorii sztuki i historii wieku widzianej obiektywem kinematografu.
Słowa kluczowe:
Jean-Luc Godard, archeologia kina, esej filmowyBibliografia
Aumont, Jacques. 1999. Amnésies. Fictions du cinéma d’après Jean-Luc Godard. Paris.
Google Scholar
Aumont, Jacques. 2007. L’Oeil interminable. Paris.
Google Scholar
Benjamin, Walter. 1996. O pojęciu historii. Tłum. K. Krzemieniowa. W: tegoż, Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, wyb. i oprac. H. Orłowski. Poznań.
Google Scholar
Bergala, Alain (red.). 1998. Jean-Luc Godard par Jean-Luc Godard, t. 2, 1984-1998. Paris.
Google Scholar
Bergala, Alain. 1999. Nul mieux que Godard. Paris.
Google Scholar
Brenez, Nicole, David Faroult i in. (red.). 2006. Jean-Luc Godard. Documents. Paris.
Google Scholar
Didi-Huberman, Georges. 2008. Obrazy mimo wszystko. Tłum. M. Kubiak Ho-Chi. Kraków.
Google Scholar
Eades, Caroline. 2003. Godard, l’hommage au XIX siècle. „CinémAction” 109.
Google Scholar
Elsaesser, Thomas. 2009. Nowa Historia Filmu jako archeologia mediów. Tłum. G. Nadgrodkiewicz. „Kwartalnik Filmowy” 67-68.
Google Scholar
Fiserova, Michaela. 2006. Entretien avec le sociologue Michel Maffesoli. http://www.sens-public.org/IMG/pdf/SensPublic_Fiserova_Maffesoli.pdf.
Google Scholar
Ishaghpour, Youssef, Jean-Luc Godard. 2000. Archéologie du cinéma et mémoire du siècle. Tours.
Google Scholar
Larouche, Michel. 1989. Godard et le Québécois. „CinémAction” 52.
Google Scholar
Nezick, Narhalie. 2003. Un tombeau pour l’oeil, „Histoire(s) du cinéma” (ideologie godardienne). „CinémAction” 109.
Google Scholar
Odin, Roger. 2007. Presentation. „Cinémas: revue d’études cinématographiques/Cinemas: Journal of Film Studies” t. 17, nr 2-3.
DOI: https://doi.org/10.7202/016748ar
Google Scholar
Scemama, Celine. 2006. Histoire(s) du cinéma de Jean-Luc Godard. La force faible d’un art. Paris.
Google Scholar
Vancheri, Luc. 2003. L’antiphilosophie de Jean-Luc Godard. „Cinergon” 15.
Google Scholar
Witt, Michael. 2006. Genèse d’une véritable histoire du cinéma. W: N. Brenez, D. Faroult i in.Jean-Luc Godard. Documents. Paris.
Google Scholar
Autorzy
Barbara Kitakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Adiunkt w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego. Zajmuje się głównie teorią filmu i mediów, tożsamością obrazu, kina oraz problematyką miejską. Autorka książki Obraz zatrzymany. Praktyka i teoria późnego Godarda (2013).
Statystyki
Abstract views: 81PDF downloads: 55
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Barbara Kita
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Barbara Kita, W parku sekwoi. Hitchcock/Marker/Godard , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Barbara Kita, Wyspa ruin. Pęknięty pejzaż Hashimy , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Barbara Kita, Twarze i pejzaże. Rekonesans , Kwartalnik Filmowy: Nr 123 (2023): Tempo i rytm
- Barbara Kita, W postkolonialnej Europie , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego