W parku sekwoi. Hitchcock/Marker/Godard

Barbara Kita

basiakita@wp.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3616-9863

Abstrakt

Tekst stanowi refleksję na temat wzajemnych relacji Hitchcocka, Markera i Godarda. Główną ideą artykułu jest dostrzeżenie istotnego wpływu tego pierwszego na obu francuskich artystów, który w proponowanym ujęciu przejawia się w oddziaływaniu Zawrotu głowy (1958) na Pomost (1962), Bez słońca (1983) oraz Immemory (1997) Markera, a także na Nową falę (1990) i Historie kina (1988-1998) Godarda. Autorka zauważa, że francuscy reżyserzy wykorzystali ten sam film Hitchcocka, ale w nieco odmienny sposób. Obaj zaakcentowali uniwersalność opowieści o pamięci/zapominaniu oraz docenili kunszt twórcy thrillera, który był doskonałym, czułym na obraz stylistą. Jednak każdy z nich na swój sposób kreował postać Hitchcocka w swych dziełach. Marker podkreślał umiejętność manipulowania czasem i przestrzenią, doskonałość niemal ascetycznej formy zawartej w Hitchcockowskich prostych obrazach. Godard polegał zaś na Hitchcocku jako na mistrzu kina, następcy wielkich malarzy, który wywierał na publiczność ogromny wpływ dzięki umiejętności opowiadania filmowych historii obrazami.


Słowa kluczowe:

Alfred Hitchcock, Chris Marker, Jean-Luc Godard, pamięć, obraz

Aumont, J. (2002). Les théories des cinéastes. Paris: Nathan Cinéma.
  Google Scholar

Bellour, R. (1990). L’Entre-Images. Photo, cinéma, vidéo. Paris: La Différence.
  Google Scholar

Bellour, R. (1999). L’Entre-Images 2. Mots: images. Paris: P.O.L – Traffic.
  Google Scholar

Bergala, A. (1999). Nul mieux gue Godard. Paris: Collections Essais – Cahiérs du Cinéma.
  Google Scholar

Brancaleone, D. (2012). The Interventions of Jean-Luc Godard and Chris Marker into Contemporary Visual Art. Vertigo, (30). https://www.closeupfilmcentre.com/vertigo_magazine/issue-30-spring-2012-godard-is/the-interventions-of-jean-luc-godard-and-chris-marker/
  Google Scholar

Burgin, V. (2008). La marque de Marker. W: A. Habib, V. Paci (red.), Chris Marker et l’imprimerie du regard (ss. 17-32). Paris: L’Harmattan.
  Google Scholar

Copik, I. (2019). Topografie suspensu w filmach Alfreda Hitchcocka. W: B. Frydryczak, M. Salwa (red.), Krajobraz i doświadczenie (ss. 159-176). Łódź: Przypis.
  Google Scholar

Copik, I. (2020). Geografie filmowe Alfreda Hitchcocka. W: B. Kita, M. Kempna-Pieniążek (red.), Filmowe pejzaże Ameryk (ss. 59-77). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Dubois, P. (2006). „La Jetée” de Chris Marker ou le cinématogramme de la conscience. Théorème, (6), ss. 9-45.
  Google Scholar

Godard, J.-L. (1985). Jean Luc Godard par Jean-Luc Godard. Paris: Cahiers du Cinéma – Editions de l'Etoile.
  Google Scholar

Godard, J.-L. (1998). Jean-Luc Godard par Jean-Luc Godard, tome 2, 1984-1998. Paris: Cahiers du Cinéma – Editions de l'Etoile.
  Google Scholar

Haroudin, F. (2007). Le cinématographe selon Godard. Introduction aux „Histoire(s) du cinéma” ou réflexion sur les temps des arts. Paris: L’ Harmattan.
  Google Scholar

July, S. (1980). Entretiens. Libération, (2), ss. 54-63.
  Google Scholar

Laborde, B. (2008). Du mémorial au mémoriel: hommages et tombeaux dans l’œuvre de Chris Marker. W: A. Habib, V. Paci (red.), Chris Marker et l’imprimerie du regard (ss. 133-146). Paris: L’Harmattan.
  Google Scholar

Loska, K. (2002). Hitchcock – autor wśród gatunków. Kraków: Rabid
  Google Scholar

Lowy, V. (2017). Rive droite, rive gauche: face à la „Nouvelle Vague”. W: K. Feigelsom (red.), Cinémaction, (165), ss. 54-63.
  Google Scholar

Manovich, L. (2006). Język nowych mediów (tłum. P. Cypryański). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  Google Scholar

Niney, F. (2006). L’éloignement des voix répare en quelque sorte la trop grand proximité des plans. Theoreme, (6), ss. 101-110.
  Google Scholar

Mościcki, P. (2010). Godard. Pasaże. Kraków: Korporacja Ha!art.
  Google Scholar

Perniola, I. (2008). Atlas loci. Pérégrinations à travers la géographie markérienne. W: A. Habib, V. Paci (red.), Chris Marker et l’imprimerie du regard (ss. 115-131). Paris: L’Harmattan.
  Google Scholar

Pitrus, A., Helman, A. (2008). Podstawy wiedzy o filmie. Gdańsk: słowo/obraz terytoria
  Google Scholar

Russell, C. (2008). Sans soleil: les infirmités du temps. W: A. Habib, V. Paci (red.), Chris Marker et l’imprimerie du regard (ss. 101-113). Paris: L’Harmattan.
  Google Scholar

Scemama, C. (2006). „Histoire(s) du cinéma” de Jean-Luc Godard. La force faible d’un art. Paris: L’Harmattan.
  Google Scholar

Valkola, J. (2017). Sans soleil: une phénoménologie des apparences. Cinémaction, (165), ss. 140-148.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-11-16

Cited By / Share

Kita, B. (2021) „W parku sekwoi. Hitchcock/Marker/Godard”, Kwartalnik Filmowy, (115), s. 62–80. doi: 10.36744/kf.850.

Autorzy

Barbara Kita 
basiakita@wp.pl
Uniwersytet Śląski Polska
https://orcid.org/0000-0003-3616-9863

Kulturoznawczyni, filmoznawczyni; dr hab., prof. Uniwersytetu Śląskiego (pracuje w Instytucie Nauk o Kulturze). Zajmuje się teorią filmu i nowych mediów (zwłaszcza francuską), interesuje ją problematyka obrazu, przestrzeni oraz miasta. Autorka książki Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów (2003) oraz Obraz zatrzymany. Praktyka i teoria późnego Godarda (2013). Redaktorka tomu Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europejskim (2006) i współredaktorka (z Andrzejem Gwoździem) książki Pamięć kina (2013). Współredaktorka (z Magdaleną Kempną-Pieniążek) książek Filmowe pejzaże Europy (2017) i Filmowe pejzaże Ameryk (2020) oraz (z Iloną Copik) Kultury obrazu – tabu – edukacja (2018). Członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami.



Statystyki

Abstract views: 307
PDF downloads: 296


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Barbara Kita

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.