Konstruując Alfredów Hitchcocków

Marcin Adamczak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Punktem wyjścia jest konstatacja o tradycyjnych już związkach akademickich studiów nad filmem z badaniami literaturoznawczymi. Autor omawia trzy podejścia badawcze: poetykę kulturową (Greenblatt), pragmatyzm (Fish) oraz badania narratologiczne. Następnie zastanawia się nad potencjalnymi korzyściami z ich aplikacji do badań filmoznawczych, swoistym ich testem czyniąc analizę wyjątkowo rozbieżnych ocen dorobku Alfreda Hitchcocka. Przez jednych postrzegany jako sprawny rzemieślnik (przede wszystkim w USA przed zadomowieniem się tam „teorii autorskiej” – Alfred Hitchcock jako Hitch), przez innych jako niedoceniony wizjoner, eksperymentator i niekwestionowany artysta kina (przede wszystkim we Francji - Alfred Hitchcock jako Monsieur Hitchcock). Autor rekonstruuje estetyczne i kulturowe uwarunkowania przyczyniające się do tak rozbieżnych ocen, uwarunkowania silnie powiązane ze statusem kina jako sztuki. Nie optuje za jednym z opisów Alfreda Hitchcocka jako opisem „właściwym” i „prawdziwym”, przedstawia natomiast proces, w którym społecznie „konstruuje się” bardzo różnych „Alfredów Hitchcocków” na bazie założeń i kulturowych przekonań poszczególnych „wspólnot interpretacyjnych”.


Słowa kluczowe:

Alfred Hitchcock, poetyka kulturowa, pragmatyzm, narratologia

Bordwell David, Contemporary Film Studies and the Vicissitudes of Grand Theory. W Post-Theory: Reconstructing Film Studies, red. D. Bordwell, N. Carroll, University of Wisconsin Press, Madison 1996. s. 3.
  Google Scholar

Bordwell David, Narration in the Fiction Film, University of Wisconsin Press, Madison 1985.
  Google Scholar

Burzyńska Anna, Michał P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Znak, Kraków 2006, s. 510.
  Google Scholar

Eco Umberto, Nadinterpretowanie tekstów, w: U. Eco i inni, Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, tłum. T. Bieroń, Znak, Kraków 1996.
  Google Scholar

Elsaesser Thomas, Putting On Show: The European Art Movie, „Sight and Sound” 4(4) 1994, s. 25.
  Google Scholar

Fish Stanley, Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane, red. i przedmowa A. Szahaj, tłum. K. Arbiszewski (i inni), Universitas, Kraków 2007, s. 36, 103, 109, 119, 121-122.
  Google Scholar

Geertz Clifford, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum. M. M. Piechaczek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
  Google Scholar

Goldman William, Przygody scenarzysty, tłum. Maciej Karpiński,. Instytucja Filmowa Agencja Scenariuszowa, Warszawa 1999, s. 95-98
  Google Scholar

Greenblatt Stephen, Poetyka kulturowa. Pisma wybrane, red. i wstęp K. Kujawińska-Courtney, Universitas, Kraków 2006, s. VIII, XXIV, LX, 61-62, 173.
  Google Scholar

Helman Alicja, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej. Podręcznik, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007.
  Google Scholar

Hitchcock/Truffaut, tłum. Tadeusz Lubelski, Świat Literacki, Izabelin 2005, s. 9-10, 23, 92, 346.
  Google Scholar

Kael Pauline, Szmira, sztuka i kino, w: P. Kael, Co dzień w kinie, wybór i tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1978, s. 27.
  Google Scholar

Loska Krzysztof, Hitchcock – autor wśród gatunków, Rabid, Kraków 2002.
  Google Scholar

Lubelski Tadeusz, Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego, Universitas, Kraków 2000, s. 20, 26, 42, 48, 60, 90, 328-331.
  Google Scholar

McGilligan Patrick, Alfred Hitchcock. Życie w ciemności i pełnym świetle, Twój Styl, Warszawa 2005.
  Google Scholar

Naremore James, Authorship and the Cultural Politics of Film Criticism, „Film Quaterly” 1990, nr 1, s. 19.
DOI: https://doi.org/10.2307/1212695   Google Scholar

Rosner Katarzyna, Narracja, tożsamość i czas, Universitas, Kraków 2006, s. 66, 72-73, 82, 93, 110.
  Google Scholar

Szahaj Andrzej, Zniewalająca moc kultury, w: S. Fish, Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane, red. i przedmowa A. Szahaj, tłum. K. Arbiszewski (i inni), Universitas, Kraków 2007, s. 15.
  Google Scholar

Thomson David, Zrozumieć Hollywood. Równanie z niewiadomą, Twój Styl, Warszawa 2006, s. 411, 413.
  Google Scholar

Thompson Kristin, Breaking the Glass Armor, Princeton University Press, Princeton 1988.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780691213156   Google Scholar

White Hayden, Metahistory: the historical imagination in nineteenth-century Europe, John Hopkins University Press, Baltimore 1973.
  Google Scholar

White Hayden, Poetyka pisarstwa historycznego, red. E. Domańska i M. Wilczyński, Universitas, Kraków 2000.
  Google Scholar

Wood Robin, Hitchcock’s Films, Zwemmer, London 1965, s. 10, 21, 97-98, 123.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-12-31

Cited By / Share

Adamczak, M. (2009) „Konstruując Alfredów Hitchcocków”, Kwartalnik Filmowy, (67-68), s. 56–78. doi: 10.36744/kf.3098.

Autorzy

Marcin Adamczak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Adiunkt w Zakładzie Badań nad Kultura Artystyczną Instytutu Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu. W latach 90. autor fil­mów offowych. Stypendysta Ministra Edukacji Narodowej (2001) oraz Central European University w Budapeszcie (2007). Publikował m.in. w „Odrze”, „Kinie”, „Panoptikum” i „Przeglą­dzie Zachodnim” oraz w kilku tomach zbioro­wych.



Statystyki

Abstract views: 22
PDF downloads: 10


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Marcin Adamczak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.