Archipelag Europa. Kontynentalny rynek filmowy i europejska tożsamość

Marcin Adamczak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Tekst Adamczaka porusza kwestię kontynentalnego rynku filmowego i wspólnej europejskiej tożsamości. Autor stara się połączyć różne perspektywy (ekonomiczną, polityczną, kulturową), aby nakreślić kompletny obraz współczesnego europejskiego kina w rzeczywistości „globalnego Hollywood”. Pierwsza część tekstu dotyczy tradycyjnego już tematu studiów nad filmem: “wrogości” pomiędzy Europą a Hollywood, postrzeganiem amerykańskich produkcji z Los Angeles jako zagrożenia dla europejskiej tożsamości. W kolejnej części Adamczak opisuje głębokie a spowodowane globalizacją zmiany w kinematografii w latach 80. i 90. XX w. Wzmocniły one dominację Hollywood na rynku filmowym Europy i w jej kulturze filmowej. W części trzeciej znajdziemy krótki opis trzech możliwych strategii, które mogą wykorzystać europejscy producenci w walce z hegemonią Hollywood. Są to kolejno: strategia “Airbus (Asterix)”, strategia “zajęcia niszy” i strategia “przyłączenia się do silniejszego”. Autor nie uchyla się też od zarysowania niebezpieczeństw i trudności, jakie każda z nich ze sobą niesie. Żadna nie stanowi z pewnością prostego remedium dla sytuacji kina europejskiego. Ostatecznie Adamczak poddaje dekonstrukcji wspomnianą już dychotomię. Według niego, pod względem sytuacji rynku filmowego, a także kwestii kultury i tożsamości, Europa wydaje się nie spójnym „kontynentem”, ale raczej „archipelagiem”. Stany Zjednoczone bezsprzecznie pozostają zaś jedną z jego wysp.



Słowa kluczowe:

rynek filmowy, kino europejskie, Holywood

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-09-30

Cited By / Share

Adamczak, M. (2008) „Archipelag Europa. Kontynentalny rynek filmowy i europejska tożsamość”, Kwartalnik Filmowy, (62-63), s. 19–44. doi: 10.36744/kf.3222.

Autorzy

Marcin Adamczak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Doktorant w Zakła­dzie Badań nad Kulturą Artystyczną Instytutu Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu.



Statystyki

Abstract views: 42
PDF downloads: 15


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Marcin Adamczak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.