Archipelag Europa. Kontynentalny rynek filmowy i europejska tożsamość
Abstrakt
Tekst Adamczaka porusza kwestię kontynentalnego rynku filmowego i wspólnej europejskiej tożsamości. Autor stara się połączyć różne perspektywy (ekonomiczną, polityczną, kulturową), aby nakreślić kompletny obraz współczesnego europejskiego kina w rzeczywistości „globalnego Hollywood”. Pierwsza część tekstu dotyczy tradycyjnego już tematu studiów nad filmem: “wrogości” pomiędzy Europą a Hollywood, postrzeganiem amerykańskich produkcji z Los Angeles jako zagrożenia dla europejskiej tożsamości. W kolejnej części Adamczak opisuje głębokie a spowodowane globalizacją zmiany w kinematografii w latach 80. i 90. XX w. Wzmocniły one dominację Hollywood na rynku filmowym Europy i w jej kulturze filmowej. W części trzeciej znajdziemy krótki opis trzech możliwych strategii, które mogą wykorzystać europejscy producenci w walce z hegemonią Hollywood. Są to kolejno: strategia “Airbus (Asterix)”, strategia “zajęcia niszy” i strategia “przyłączenia się do silniejszego”. Autor nie uchyla się też od zarysowania niebezpieczeństw i trudności, jakie każda z nich ze sobą niesie. Żadna nie stanowi z pewnością prostego remedium dla sytuacji kina europejskiego. Ostatecznie Adamczak poddaje dekonstrukcji wspomnianą już dychotomię. Według niego, pod względem sytuacji rynku filmowego, a także kwestii kultury i tożsamości, Europa wydaje się nie spójnym „kontynentem”, ale raczej „archipelagiem”. Stany Zjednoczone bezsprzecznie pozostają zaś jedną z jego wysp.
Słowa kluczowe:
rynek filmowy, kino europejskie, HolywoodBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marcin Adamczakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Doktorant w Zakładzie Badań nad Kulturą Artystyczną Instytutu Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu.
Statystyki
Abstract views: 42PDF downloads: 15
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Marcin Adamczak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Adamczak, Sławomir Salamon, Kruszenie globalnego Hollywood. System „holdbacks” i sekwencyjność okien dystrybucyjnych a rozwój platform streamingowych , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Marcin Adamczak, Konrad Klejsa, Współczesne badania produkcji i dystrybucji filmowej – wprowadzenie , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Marcin Adamczak, Podpatrywanie Bollywood i Kollywood. O odmienności kultur produkcji na przykładzie polskiego oraz indyjskiego przemysłu filmowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Marcin Adamczak, O modernizmie wyczerpanym , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Marcin Adamczak, O kolonializmie niezachodnim , Kwartalnik Filmowy: Nr 121 (2023): Kino i młoda widownia
- Marcin Adamczak, Rodzinne podobieństwa. Kino Władysława Pasikowskiego a kilka filmów z półwyspu Koulun , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Marcin Adamczak, „Katyń” i „Generał »Nil«” a (długi) zmierzch paradygmatu , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Marcin Adamczak, Konstruując Alfredów Hitchcocków , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu