O konsekwencjach dorastania w autorytarnej wspólnocie. Wokół „Białej wstążki” Michaela Hanekego

Antoni Michnik

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Autor traktuje Białą wstążkę (2009) Michaela Hanekego jako film opisujący dorastanie w społeczności autorytarnej opartej na różnych rodzajach dominacji. Umieszczając film w kontekście bliskiej reżyserowi tradycji intelektualnej (Reich, Foucault, Fromm), autor bada ośrodki, obszary oraz konteksty władzy w społeczności, w której dorastają dziecięcy bohaterowie opowieści. Społeczność Eichwaldu okazuje się wspólnotą opartą na stłumieniu seksualności oraz teatralizacji życia codziennego. Dzieci kreują w tym świecie sferę buntu, karząc dorosłych za ich występki. Efektem jest rozpad rodzin zamieszkujących Eichwald. Studium przyczyn dziecięcej przemocy stanowi dla Hanekego punkt wyjścia do rozważań na temat niemieckiej historii, rozważań zapowiedzianych już w scenie otwierającej film. W końcowej części artykułu autor dekonstruuje status opowieści, sugerując, że owa historia dorastania jest opowiadana z perspektywy czasu przez jednego z dziecięcych bohaterów.


Słowa kluczowe:

Michael Haneke, autorytaryzm, Wilhelm Reich

Ariès, Philippe. 1995. Historia dzieciństwa. Tłum. M. Ochab. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.
  Google Scholar

Foucault, Michel. 2009. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. tłum. T. Komendant. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  Google Scholar

Foucault, Michel. 2010. Historia seksualności. Tłum. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Fromm, Erich. 2005. Ucieczka od wolności. Tłum. O. i A. Ziemilscy. Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Laqueur, Thomas. 2006. Samotny seks. Kulturowa historia masturbacji. Tłum. M. Kaczyński i in. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Reich, Wilhelm. 2009. Psychologia mas wobec faszyzmu. Tłum. E. Drzazgowska, M. Abraham-Diefenbach. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
  Google Scholar

Vovelle, Michel. 2004. Śmierć w cywilizacji Zachodu. Tłum. T. Swoboda, M. Ochab, M. Sawiczewska-Lorkowska, D. Senczyszyn. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-03-31

Cited By / Share

Michnik, A. (2013) „O konsekwencjach dorastania w autorytarnej wspólnocie. Wokół «Białej wstążki» Michaela Hanekego”, Kwartalnik Filmowy, (81), s. 83–103. doi: 10.36744/kf.2770.

Autorzy

Antoni Michnik 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, student Kolegium MISH UW. Członek-założyciel Grupy ETC, współpracownik Sto­warzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego. Publikował m.in. w „Zeszytach Literackich”, „Kontekstach”, „Glissandzie”. Zajmuje się krę­giem kultury niemieckiej oraz związkami muzyki z wizualnością.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Antoni Michnik

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.