W postkolonialnej Europie

Barbara Kita

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)

Abstrakt

Tekst jest recenzją książki Krzysztofa Loski Postkolonialna Europa. Etnoobrazy współczesnego kina (2016). Recenzentka twierdzi, że podjęta w tej publikacji refleksja na temat współczesnego kina europejskiego, widziana przez pryzmat zwrotu postkolonialnego, pozwala całkiem na nowo, a zarazem krytycznie spojrzeć na filmy znane oraz zwrócić uwagę na te, które sytuują się na marginesach kina narodowego czy festiwalowego. W ocenie Kity publikacja sprawia wrażenie złożonego i wyczerpującego opracowania zmian w obrębie obecnych w kinie tematów: stereotypizacji wizerunków, rasy, płci, tworzenia nowych narracji historycznych, dziedzictwa europejskiego. Omówiwszy budowę książki i krytycznie zrelacjonowawszy jej najważniejsze tezy, autorka recenzji dostrzega, że pracę kończy krótki szkic o muzyce transkulturowej i hybrydycznej, który w jej odczuciu osłabia konkluzywność całej książki, raczej sygnalizuje, że temat będzie się rozwijał, niż proponuje syntetyczne podsumowanie tak długiej, uporządkowanej historii kina.


Słowa kluczowe:

Krzysztof Loska, współczesne kino europejskie, postkolonializm

Loska, Krzysztof. Postkolonialna Europa. Etnoobrazy współczesnego kina. Kraków: Universitas, 2016.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-09-30

Cited By / Share

Kita, B. (2016) „W postkolonialnej Europie”, Kwartalnik Filmowy, (95), s. 243–248. doi: 10.36744/kf.2182.

Autorzy

Barbara Kita 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska

Dr hab., pracuje w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego w Ka­towicach. Zajmuje się teorią filmu i nowych mediów (zwłaszcza proweniencji francuskiej), interesują ją także kwestie tożsamości i przestrzeni oraz problematyka miej­ska. Autorka książek: Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów (2003) i Obraz zatrzymany. Praktyka i teoria późnego Godarda (2013). Redaktorka tomów: Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europej­skim (2006) i Kino pamięci (wraz z Andrzejem Gwoź­dziem, 2013).

 



Statystyki

Abstract views: 60
PDF downloads: 36


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Barbara Kita

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.