We're Here Together. On Wojciech Staroń's Documentary “Bracia”
Piotr Pławuszewski
kapral.klegg@gmail.comAdam Mickiewicz University in Poznan (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-1091-7010
Abstract
The article presents, as its centre-point, Wojciech Staroń’s documentary film Bracia (Brothers, 2015). The author’s research aim is to demonstrate that this piece stands among the most significant achievements in contemporary Polish cinema. This position – to be confirmed by a precisely conducted analysis and interpretation (particularly with regard to cinematography and editing) – has been achieved by an original coverage of the history of two brothers, Mieczysław and Alfons Kułakowski, who in their old age, as returnees, travel back to Poland after several decades in Soviet exile. One of Staroń’s essential accomplishments is the visual concept of Brothers; its basic two assumptions (i.e. ascetic camera movements and inspiration by landscape painting) result directly from the observation of the protagonists’ lives and the artistic passion of Alfons Kułakowski, a painter.
Keywords:
Wojciech Staroń, documentary film, landscape, Alfons Kułakowski, Kułakowski brothersReferences
Caillois, R. (2019). Estetyka uogólniona (tłum. J. Lisowski). W: R. Caillois, Odpowiedzialność i styl. Eseje o formach wyobraźni (ss. 274-307). Warszawa: PIW.
Google Scholar
Czeczot-Gawrak, Z. (1979). Filmowa prezentacja sztuki. Architektura, malarstwo, rzeźba, grafika, sztuka ludowa, rzemiosło artystyczne. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Guszkowski, P. (2016, 7 kwietnia). „Bracia”. Ujmujący, podwójny portret. Wyborcza.pl. https://wyborcza.pl/7,101707,19880115,bracia-ujmujacy-podwojny-portret.html
Google Scholar
Hučková, J. (2017). Dokąd ucieka polski dokument? Refleksje na początku drugiego stulecia jego historii. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 3 (13), ss. 11-27.
Google Scholar
Hučková, J. (2019). Z archipelagu „utopii”. O filmach Roberta Flaherty’ego i Wojciecha Staronia. Kwartalnik Filmowy, (107), ss. 99-114.
Google Scholar
Juszczak, W. (2005). Postimpresjoniści. Warszawa: Arkady.
Google Scholar
Karabasz, K. (2009). Odczytać czas. Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera.
Google Scholar
Kułakowski, A. (2009). Stamtąd i stąd. Olsztyn: Pracownia Wydawnicza „ElSet”.
Google Scholar
Kułakowski, A. (2012). …stamtąd i stąd… Gdańsk: Muzeum Narodowe w Gdańsku.
Google Scholar
Kułakowski, A. (2013). Okna do Boga. Informator wystawy monograficznej pod red. Tadeusza Skoczka. Warszawa: Fundacja Polonia Semper Fidelis.
Google Scholar
Kułakowski, A. (2016). Malarstwo. Kraków: Nowohuckie Centrum Kultury.
Google Scholar
Kwiatkowski, K. (2015, 29 sierpnia). W drodze. Wysokie Obcasy, ss. 38-41.
Google Scholar
Lewandowska, J. (2016). Film ma konstrukcję podróży. Dwutygodnik.com. https://www.dwutygodnik.com/artykul/6484-film-ma-konstrukcje-podrozy.html
Google Scholar
Miłosz, C. (1989). Widzenia nad Zatoką San Francisco. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Piotrowska, A. (2015, 20 września). Wspólna droga. Tygodnik Powszechny, ss. 60-61.
Google Scholar
Przybylski, R. (1998). Baśń zimowa. Esej o starości. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar
Rogoff, I. (1998). Studying Visual Culture. W: N. Mirzoeff (red.), The Visual Culture Reader (wyd. 1, ss. 14-26). London: Routledge.
Google Scholar
Sobolewski, T. (2016, 8 kwietnia). Człowiek z kamerą i bez obowiązków. Gazeta Wyborcza, ss. 16-17.
Google Scholar
Staroń, W. (2012-2013). Bracia/Brothers – scenariusz filmu dokumentalnego. Archiwum prywatne Wojciecha Staronia.
Google Scholar
Staroń, W. (2018). Dokument a fabuła – refleksje, doświadczenia i metody pracy autora zdjęć filmowych. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 23 (32), ss. 121-134. https://doi.org/10.14746/i.2018.32.10
DOI: https://doi.org/10.14746/i.2018.32.10
Google Scholar
Stasiak, M. (2015). Bohater wypełnia wszystko. FilmPro, (3), ss. 102-106.
Google Scholar
Szyma, T. (2015). Braterskie więzi. Kino, (10), ss. 88-89.
Google Scholar
Szyma, T. (2015). Najciekawsze dzieje się przed kamerą. Kino, (11), ss. 40-41.
Google Scholar
Tokarczyk, J. (2013). Partyzancka wojna dokumentalisty. Film & TV Kamera, (2), ss. 34-41.
Google Scholar
Witz, I. (1970). Krajobraz w malarstwie. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Google Scholar
Wróblewski, B. (2016, 9 grudnia). Dokument „Bracia”. Pan Bóg da, jeśli człowiek zachce. Wyborcza.pl. https://wyborcza.pl/7,90535,21073494,dokument-bracia-pan-bog-da-jesli-czlowiek-zechce.html
Google Scholar
Wróblewski, J. (2016, 6 kwietnia). W każdym jest historia. Polityka, ss. 92-94.
Google Scholar
Zonn, L. (2008). W montażowni – wczoraj. Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera.
Google Scholar
Authors
Piotr Pławuszewskikapral.klegg@gmail.com
Adam Mickiewicz University in Poznan Poland
https://orcid.org/0000-0002-1091-7010
Assistant Professor at the Institute of Film, Media and Audiovisual Arts at Adam Mickiewicz University in Poznań. His academic interests revolve mostly around the documentary film and the history of Polish cinema. He is the author of the monograph Po swojemu. Kino Władysława Ślesickiego [One’s Own Way: Władysław Ślesicki and His Body of Work] (2017), co-editor of Pogranicza dokumentu [Borders of Documentary Film] (2012) and the monographic issue of Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication (2018, vol. XXIV): Kieślowski Revisited (and Re-watched). His articles and essays were published in Kwartalnik Filmowy, Images, Ekrany, Kino, Film & TV Kamera.
Statistics
Abstract views: 530PDF downloads: 363
License
Copyright (c) 2020 Piotr Pławuszewski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Piotr Pławuszewski, From Near and Far , Kwartalnik Filmowy: No. 111 (2020): Senses and Affects
- Piotr Pławuszewski, Over One Hundred Years of Neighbourhood , Kwartalnik Filmowy: No. 87-88 (2014): Film and Theatre
- Piotr Pławuszewski, The Cinema of "Big Beat": Polish Rock Music in Polish Documentary Films of the 1960s and 1970s , Kwartalnik Filmowy: No. 91 (2015): Film Between Pop Music and Pop Culture