Ponadstuletnie sąsiedztwo
Piotr Pławuszewski
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
Recenzja książki Marka Hendrykowskiego Współczesna adaptacja filmowa (2014). Recenzent przywołuje najważniejsze jej tezy i spostrzeżenia, zachowując porządek odpowiadający układowi wspomnianej publikacji (podzielonej na trzy rozbudowane części). W pierwszej kolejności Pławuszewski koncentruje się na ustaleniach historycznofilmowych badacza (tu m.in. o zmiennych na przestrzeni dekad modelach adaptatora), następnie omawia wybrane kwestie teoretyczne uobecnione w pracy Hendrykowskiego (mowa choćby o siedmiu mechanizmach adaptacyjnych), by ostatecznie pochylić się nad tą częścią publikacji, która kładzie nacisk na tytułową „współczesność” teorii i praktyki adaptacyjnej (ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji krajowej, dalekiej – według autora recenzowanej książki – od stanu pożądanego).
Słowa kluczowe:
Marek Hendrykowski, adaptacja, kino współczesneBibliografia
Hendrykowski, Marek. 2014. Współczesna adaptacja filmowa. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Autorzy
Piotr Pławuszewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Wykładowca w Katedrze Filmu, Telewizji i Nowych Mediów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Autor pracy doktorskiej poświęconej twórczości filmowej Władysława Ślesickiego (w druku). Podstawowy obszar zainteresowań: kino dokumentalne.
Statystyki
Abstract views: 87PDF downloads: 42
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Piotr Pławuszewski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Pławuszewski, Razem my tutaj. O filmie dokumentalnym „Bracia” Wojciecha Staronia , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Piotr Pławuszewski, Z bliska i z daleka , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Piotr Pławuszewski, Kino mocnego uderzenia. Polska muzyka rockowa w polskim filmie dokumentalnym lat 60. i 70. , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą