Kino mocnego uderzenia. Polska muzyka rockowa w polskim filmie dokumentalnym lat 60. i 70.

Piotr Pławuszewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Polska muzyka rockowa to, rzecz jasna, przede wszystkim konkretni artyści i ich dźwiękowo-tekstowa twórczość (której początki datuje się na przełom lat 50. i 60.). Ta trwająca już ponad półwiecze historia ma jednak wartego wspomnienia sekundanta – jest nim kino dokumentalne. Artykuł prezentuje przejawy tego muzyczno-filmowego spotkania w latach 60. i 70., kiedy polski bigbit rozwijał się, przybierał coraz ambitniejsze formy, ale też przeżywał okresy kryzysu. Film dokumentalny pewne aspekty tych zjawisk zapisał na taśmie – zarówno w postaci reportaży Polskiej Kroniki Filmowej, jak i krótkometrażowych produkcji (wyróżniają się tu Mocne uderzenie. Opus II Andrzeja Trzosa i Krzysztofa Szmagiera oraz Sukces Marka Piwowskiego). Choć materiał badawczy nie jest obfity ilościowo, to przyjrzenie mu się z perspektywy analityczno-historycznej prowadzi do wielu ciekawych odkryć, będących też koniecznym punktem wyjścia dla namysłu nad kolejnymi dekadami styku polskiego rocka i dokumentu.


Słowa kluczowe:

kino polskie, film dokumentalny, polski rock

„Mocne uderzenie – opus II”. „Magazyn Filmowy” 2 (1968). 10.
  Google Scholar

„Niemen i sukces”. „Magazyn Filmowy” 22 (1968). 15.
  Google Scholar

„Niemen na ekranie”. „Ekran” 28 (1968). 2.
  Google Scholar

„Tadeusz Nalepa” (rozmowa T. Nalepy z M. Szabłowską). In: M. Szabłowska. Cały ten big beat. Łódź: Wydawnictwo Opus, 1993.
  Google Scholar

„Zło na mnie krzyczy (Marek Różański jr rozmawia z Czesławem Niemenem)”, http://wloclawskie24.pl/articles/6144-zlo-na-mnie-krzyczy-szosta-rocznica-smierci-czeslawa-niemena (accessed: 06.04.2015).
  Google Scholar

Dorobek, Andrzej. „Na początku był bigbit”. „Kino” 11 (2004). 68-70.
  Google Scholar

Gaszyński, Marek. Mocne uderzenie, część pierwsza. Czerwono-Czarni. Warszawa: Prószyński i S-ka, 2008.
  Google Scholar

Karewicz, Marek. Big Beat. Kraków: Wydawnictwo Sine Qua Non, 2014.
  Google Scholar

Kisielewski „Kisiel”, Stefan. „Reportaż z upału”. In: Lata pozłacane, lata szare. Wybór felietonów z lat 1945-1987. Kraków: Znak, 1989.
  Google Scholar

Królikowski, Wiesław. „1959-1979”. „Jazz” 11 (1979). 16-17.
DOI: https://doi.org/10.1108/eb003710   Google Scholar

Królikowski, Wiesław. „SBB: po kryzysie”. „Jazz” 12 (1979). 16.
  Google Scholar

Królikowski, Wiesław. Breakout absolutnie. Warszawa: Wydawnictwo Iskry, 2008.
  Google Scholar

Michalski, Dariusz. Trzysta tysięcy gitar nam gra. Historia polskiej muzyki rozrywkowej 1958-1973. Warszawa: Wydawnictwo Iskry, 2014.
  Google Scholar

Passent, Daniel. „A rachunki odrobione?”. „Polityka” 38 (1959). 2.
  Google Scholar

Radoszewski, Roman. Czesław Niemen. Kiedy się dziwić przestanę…. Warszawa: Wydawnictwo Iskry, 2004.
  Google Scholar

Walicki, Franciszek. Epitafium na śmierć rock’n’rolla. Sopot: Fundacja „Sopockie Korzenie”, 2012.
  Google Scholar

Walser, Robert. “The Rock and roll era”. In: The Cambridge History of American Music, D. Nicholls (ed.). Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
DOI: https://doi.org/10.1017/CHOL9780521454292.014   Google Scholar

Waschko, Roman. „’Problem’ Czerwono-Czarnych”. „Sztandar Młodych” 29 (1962). 4.
  Google Scholar

Węsierski, B. „Młode talenty grają i śpiewają”. „Filipinka” 1963, nr 16, s. 16.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-09-30

Cited By / Share

Pławuszewski, P. (2015) „ i 70”., Kwartalnik Filmowy, (91), s. 105–120. doi: 10.36744/kf.2288.

Autorzy

Piotr Pławuszewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Dr, pracownik Katedry Filmu, Telewizji i Nowych Mediów UAM; jego za­interesowania badawcze koncentrują się wokół teo­rii i praktyki kina dokumentalnego oraz historii filmu polskiego; autor monografii Filmowa twór­czość Władysława Ślesickiego; współredaktor tomu Pogranicza dokumentu (2012) oraz monograficz­nego numeru pisma „Images. The International Jo­urnal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication” (t. XIV, 2014); pub­likował m.in. w „Images”, „Kinie” i „Ekranach”.



Statystyki

Abstract views: 34
PDF downloads: 32


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Piotr Pławuszewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.