The Parodic Character of Approximating Codes and Conventions in Mock-Documentaries
Beata Kosińska-Krippner
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstitute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
Abstract
Drawing on Roscoe and Hight’s theory of mock-documentary, Kosinska-Krippner examines a few selected fictional film texts that approximate factual codes and conventions for parodic purposes. Kosinska-Krippner traces director’s clues in films, indicating the genuine status of the texts and reveals elements of the play between the text authors and the audience. The following films have been analyzed: William Karel’s Operation lune/dark Side of the Moon, Aleksey Fedorchenko’s First on the Moon, Petr Zelenka’s Year of the Devil and Vit Klusak and Filip Remund’s Czech Dream. Kosinska-Krippner mentions two examples of mock-documentary techniques used in polish productions.
Keywords:
mock-documentary, parody, playReferences
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Authors
Beata Kosińska-Krippnerkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
Pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej Instytutu Sztuki PAN; zajmuje się teorią i historią filmu i telewizji; od 1998 r. sekretarz redakcji „Kwartalnika Filmowego”, w którym w latach 1993-2005 publikowała m.in. doroczną kronikę wydarzeń filmowych obejmującą lata 1992-2002. Od 1997 r. współpracuje z kwartalnikiem „Polish Culture” wydawanym przez Związek Polskich Autorów i Kompozytorów ZAKR. Na przełomie 1997 i 1998 r. współprowadziła autorską audycję radiową popularyzującą film. W latach 1997-1998 współpracowała z Polską Agencją Prasową (recenzje filmowe). Autorka Katalogu Filmów Dokumentalnych Programu II TVP S.A 1976-1996 (wyd. Telewizja Polska S.A. – Prasowa Agencja Telewizyjna, 1996). Konsultantka i autorka haseł z zakresu filmu do wydawnictw encyklopedycznych, m.in. 101 haseł do Światowej encyklopedii filmu religijnego (red. ks. Marek Lis, Adam Garbicz, wyd. Biały Kruk, 2007) oraz haseł osobowych do Leksykonu kultury polskiej poza krajem od roku 1939 (t. I, red. Krzysztof Dybciak, Zdzisław Kudelski, wyd. Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2000).
Statistics
Abstract views: 0PDF downloads: 0
License
Copyright (c) 2006 Beata Kosińska-Krippner

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Beata Kosińska-Krippner, Saturn: The Embarrassing (?) Beginnings of Austrian Feature Film , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Beata Kosińska-Krippner, Genological Problems with the Television Landscape: A Proposed Classification of Factual Hybrid and Reality TV Genres , Kwartalnik Filmowy: No. 112 (2020): Polish Documentary, Polish Animation
- Beata Kosińska-Krippner, The Genesis of the British Docusoap and the Polish Documentary Soap Opera in a Production and Broadcast Context , Kwartalnik Filmowy: No. 108 (2019): Film Production and Distribution
- Beata Kosińska-Krippner, Between Fact and Fiction: Documentary Telenovela, or Docusoap Polish Style , Kwartalnik Filmowy: No. Special Issue (2013): Polish Film Scholars on Polish Cinema
- Beata Kosińska-Krippner, Avi Mograbi: Gonzo-Documents , Kwartalnik Filmowy: No. 115 (2021): Form Film, Content Film
- Beata Kosińska-Krippner, Colonial Mentality in a Country without Colonies: The Contexts of Discourse Decolonization as Exemplified by Selected Austrian Films , Kwartalnik Filmowy: No. 128 (2024): Decolonizing Film Discourses
- Beata Kosińska-Krippner, Science Fiction as an Element of Austrian Propaganda Tactics: “1. April 2000” in the Genological Trap , Kwartalnik Filmowy: No. 126 (2024): Fantasy and Phantasm
- Beata Kosińska-Krippner, Hedy Lamarr: An Austrian Beauty and Inventress in the Hollywood Star System , Kwartalnik Filmowy: No. 93-94 (2016): American Cinema
- Beata Kosińska-Krippner, The Importance of a Tent in the Life of the Inhabitants of Upper Austria, or the Mock-Documentary “Chicken Festival” , Kwartalnik Filmowy: No. 100 (2017): On Celebrating
- Beata Kosińska-Krippner, Butterkinder – Austrian Episode in the History of European Children , Kwartalnik Filmowy: No. 81 (2013): Child in Film