Weissmann and Truman Burbank – Jan Švankmajer and Peter Weir’s Film Protagonists Enslaved by Creations

Bogusław Zmudziński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
AGH University of Science and Technology (Poland)

Abstract

Zmudziński’s article deals with the film portrayal of the relation between the human subject and his creations (products). The author focuses on opposing cultural phenomena: on the one hand he considers the work of the surrealist Jan Svankmajer, and on the other he considers the practice of product place­ment in feature films. The problem of the relationship between humans and their products, and the im­pact of the feedback coming from the artificial environment, is illustrated through the analysis of two films: Svankmajer’s Picnic with Weissmann and Peter Weir’s Truman Show. The protagonists are Weiss­mann and Truman, while their antagonists are man-made objects of everyday use. The comparison of the two films allows us to highlight the similarities between the subject-object relations, that lead to the enslavement of people by their products. This in turn challenges human subjectivity.


Keywords:

Jan Švankmajer, Peter Weir, subjectivity

Czarnecki Adam, Product placement – niekonwencjonalny sposób promocji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003.
  Google Scholar

Dryje František, Absolutní věčnost, w: J. Švankmajer, Síla imaginace. Režisér o své filmové tvorbě, Dauphin, Mladá fronta, Praha 2001, s. 54-55.
  Google Scholar

Eco Umberto, Imię róży, tłum. A. Szymanowski, PIW, Warszawa 1993, s. 30, 582.
  Google Scholar

Effenberger Vratislav, Alena Nádvorníková, Jan Švankmajer, tłum. P. Kadličik, „Film na Świecie” 1984, nr 309-310, s. 93.
  Google Scholar

Gierat Maria Magdalena, Truman, czyli prawdziwy człowiek, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 41-42, s. 311-319.
  Google Scholar

Globalna telenowela. Rozmowa z Peterem Weirem, australijskim reżyserem i scenarzystą, „Wprost” 1998, nr 45, s. 126.
  Google Scholar

Heath Robert, Ukryta moc reklamy. Co tak naprawdę wpływa na wybór marki?, tłum. A. Nowak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006, s. 102-116.
  Google Scholar

Hollender Barbara, Jeśli kłamstwo jest rajem, „Rzeczpospolita” 1998, nr 257, s. 25.
  Google Scholar

Irzykowski Karol, X Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1977.
  Google Scholar

Janicka Krystyna, Surrealizm, WAiF, Warszawa 1985, s. 184-194.
  Google Scholar

Martwa natura. Historia, arcydzieła, interpretacje, red. S. Zuffi, tłum. K. Wanago, Arkady, Warszawa 2000, s. 33-46.
  Google Scholar

Nowińska Ewa, Zwalczanie nieuczciwej reklamy. Zagadnienia cywilno-prawne, Universitas, Kraków 1997, s. 114-129.
  Google Scholar

Olszewski Jan, Słońce o północy, „Film” 1998, nr 11, s. 86.
  Google Scholar

Passeron René, René Magritte, Benedikt Taschen Verlag, Köln 1970.
  Google Scholar

Segrave Kerry, Product placement in Hollywood Films. A History, McFarland&Company, Inc., Publishers, Jefferson – London 2004.
  Google Scholar

Sobolewski Tadeusz, Patrzą na ciebie, „Gazeta Wyborcza”, 10.09.1998, s. 12.
  Google Scholar

Švankmajer Jan, Dziesięcioro przykazań (Desatero), tłum. K. Wołosiuk, w: Czeska myśl filmowa, t. 1, Obrazy, obrazki, obrazeczki, red. A. Gwóźdź, wybór: P. Szczepanik, J. Andĕl, A. Gwóźdź, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2005, 408- 409.
  Google Scholar

Taborska Agnieszka, Spiskowcy wyobraźni. Surrealizm, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 178-202.
  Google Scholar

Zmudziński Bogusław, Jestem surrealistą. Rozmowa z Janem Švankmajerem, tłum. J. Golian, „Kino” 2002, nr 4, s. 23.
  Google Scholar

Zmudziński Bogusław, Product placement. Przemiana kategorii prawnej w filozoficzną, w: Humanista w uczelni technicznej. Księga jubileuszowa Juliana Bugla w 50-lecie pracy dydaktycznej i naukowej, red. L. H. Haber, AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2003, s. 277-284.
  Google Scholar

Zmudziński Bogusław, Animacja przedmiotowa Jana Švankmajera wobec tradycji przedstawień martwej natury, „Estetyka i Krytyka” 2004-2005, nr 7-8, s. 213-225.
  Google Scholar

Zmudziński Bogusław, Jan Švankmajer. We władzy przedmiotów, czyli pułapki człowieczeństwa, w: Autorzy kina europejskiego, red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Rabid, Kraków 2003, s. 217-233.
  Google Scholar


Published
2011-06-30

Cited by

Zmudziński, B. (2011) “Weissmann and Truman Burbank – Jan Švankmajer and Peter Weir’s Film Protagonists Enslaved by Creations”, Kwartalnik Filmowy, (74), pp. 108–119. doi: 10.36744/kf.2944.

Authors

Bogusław Zmudziński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
AGH University of Science and Technology Poland

Wykładowca Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; autor i redaktor licznych publikacji na temat filmu, założyciel i aktualnie Dyrektor Ar­tystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmo­wego „Etiuda&Anima”; członek Association Internationale du Film d’Animation (ASIFA) oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich; kurator programów na krajowych i zagranicznych festi­walach i imprezach filmowych.



Statistics

Abstract views: 56
PDF downloads: 13


License

Copyright (c) 2011 Bogusław Zmudziński

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.