New Yorkers, czyli wśród twórców amerykańskiej animacji niezależnej
Abstrakt
W opinii Giannalberta Bendazziego, sformułowanej w wydanej niedawno fundamentalnej trzytomowej pracy Animation. A World History (2016), Nowy Jork to główne centrum rozwoju amerykańskiej animacji niezależnej. Potwierdza to również trudno dostępna, wydana przed laty z inicjatywy Billa Plymptona, Signe Baumane i Patricka Smitha, dwupłytowa edycja DVD zatytułowana Avoid Eye Contact. Best of NYC Independent Animation (2003, 2005). Autor tekstu rekonstruuje listę artystów należących do tego nowojorskiego środowiska, kreśląc przy tej okazji sylwetki dwojga najbardziej znanych na świecie jego reprezentantów. Służą temu rozmowy przeprowadzone z Billem Plymptonem i Signe Baumane w Krakowie podczas udziału animatorów w dwóch edycjach Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima, które odbyły się w latach 2007 i 2015.
Słowa kluczowe:
animacja, kino niezależne, Nowy JorkBibliografia
Bendazzi, G. Animation. A World History, vol. 1. A Focal Press Book, 2016.
Google Scholar
Bendazzi, G. Animation. A World History, vol. 3. Contemporary Times. A Focal Press Book, 2016.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315720746
Google Scholar
Autorzy
Bogusław Zmudzińskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie Polska
Adiunkt na Wydziale Humanistycznym AGH – Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. Autor i redaktor licznych publikacji na temat filmu autorskiego, w tym zwłaszcza animowanego; zajmuje się w szczególności twórczością surrealisty Jana Svankmajera. Założyciel i od początku istnienia dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima, członek Association Internationale du Film d’Animation (ASIFA) oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich, kurator programów na krajowych i zagranicznych festiwalach oraz innych imprezach filmowych.
Statystyki
Abstract views: 74PDF downloads: 43
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Bogusław Zmudziński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Bogusław Zmudziński, Korzenie i sytuacja polskiej animacji artystycznej pierwszych dekad XXI wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Bogusław Zmudziński, Animacja jest częścią mnie. Z Signe Baumane rozmawia Bogusław Zmudziński , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Bogusław Zmudziński, Festiwal Etiuda&Anima, czyli filmowe święto (z doświadczeń własnych autora) , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Bogusław Zmudziński, Cenię swoją niezależność. Z Billem Plymptonem rozmawia Bogusław Zmudziński , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Bogusław Zmudziński, Teatralny wymiar twórczości filmowej Romana Polańskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr