New Yorkers, czyli wśród twórców amerykańskiej animacji niezależnej

Bogusław Zmudziński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie (Polska)

Abstrakt

W opinii Giannalberta Bendazziego, sformułowanej w wydanej niedawno fundamentalnej trzytomowej pracy Animation. A World History (2016), Nowy Jork to główne centrum rozwoju amerykańskiej animacji niezależnej. Potwierdza to również trudno dostępna, wydana przed laty z inicjatywy Billa Plymptona, Signe Baumane i Patricka Smitha, dwupłytowa edycja DVD zatytułowana Avoid Eye Contact. Best of NYC Independent Animation (2003, 2005). Autor tekstu rekonstruuje listę artystów należących do tego nowojorskiego środowiska, kreśląc przy tej okazji sylwetki dwojga najbardziej znanych na świecie jego reprezentantów. Służą temu rozmowy przeprowadzone z Billem Plymptonem i Signe Baumane w Krakowie podczas udziału animatorów w dwóch edycjach Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima, które odbyły się w latach 2007 i 2015.


Słowa kluczowe:

animacja, kino niezależne, Nowy Jork

Bendazzi, G. Animation. A World History, vol. 1. A Focal Press Book, 2016.
  Google Scholar

Bendazzi, G. Animation. A World History, vol. 3. Contemporary Times. A Focal Press Book, 2016.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315720746   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-06-30

Cited By / Share

Zmudziński, B. (2016) „New Yorkers, czyli wśród twórców amerykańskiej animacji niezależnej”, Kwartalnik Filmowy, (93-94), s. 269–275. doi: 10.36744/kf.2247.

Autorzy

Bogusław Zmudziński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie Polska

Adiunkt na Wydziale Humanistycznym AGH – Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. Autor i redaktor licznych publikacji na temat filmu autorskiego, w tym zwłaszcza animowanego; zajmuje się w szczegól­ności twórczością surrealisty Jana Svankmajera. Założyciel i od początku istnienia dyrektor arty­styczny Międzynarodowego Festiwalu Filmo­wego Etiuda&Anima, członek Association Internationale du Film d’Animation (ASIFA) oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich, kurator programów na krajowych i zagranicznych festi­walach oraz innych imprezach filmowych.

 



Statystyki

Abstract views: 55
PDF downloads: 22


Licencja

Prawa autorskie (c) 2016 Bogusław Zmudziński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.