Weissmann i Truman Burbank – zniewoleni przez wytwory protagoniści filmów Jana Švankmajera i Petera Weira

Bogusław Zmudziński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie (Polska)

Abstrakt

Przedmiotem rozważań Zmudzińskiego jest filmowy obraz relacji między człowiekiem a jego otoczeniem, tym, co człowiek zastał i co na swój użytek przetworzył, czyli między ludzkim podmiotem a jego wytworami (produktami). Autor skupia się na biegunowo przeciwstawnych zjawiskach kulturowych: z jednej strony na twórczości surrealisty Jana Švankmajera, z drugiej na praktyce lokowania produktów w filmach fabularnych. Zagadnienie stosunku człowieka do jego wytworów, a także zwrotnego oddziaływania na niego sztucznego środowiska zostało zobrazowane przykładową analizą dwóch dzieł filmowych: Pikniku z Weissmannem Jana Švankmajera i Truman Show Petera Weira. Ich podmiotowymi bohaterami są tytułowi protagoniści, zaś ich antagonistami wytworzone przez człowieka przedmioty codziennego użytku, seryjne produkty rzemieślnicze i przemysłowe. Artyści w zupełnie odmiennych dziełach filmowych w zbieżny sposób diagnozują relację człowieka z wytworzonym przez niego otoczeniem. Porównanie filmów pozwala wyeksponować zwłaszcza rys wspólny obydwu podmiotowo-przedmiotowych sytuacji, które sprowadzają się do zniewolenia człowieka przez jego własne wytwory, co skutkuje zakwestionowaniem ludzkiej podmiotowości.


Słowa kluczowe:

Jan Švankmajer, Peter Weir, podmiotowość

Czarnecki Adam, Product placement – niekonwencjonalny sposób promocji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003.
  Google Scholar

Dryje František, Absolutní věčnost, w: J. Švankmajer, Síla imaginace. Režisér o své filmové tvorbě, Dauphin, Mladá fronta, Praha 2001, s. 54-55.
  Google Scholar

Eco Umberto, Imię róży, tłum. A. Szymanowski, PIW, Warszawa 1993, s. 30, 582.
  Google Scholar

Effenberger Vratislav, Alena Nádvorníková, Jan Švankmajer, tłum. P. Kadličik, „Film na Świecie” 1984, nr 309-310, s. 93.
  Google Scholar

Gierat Maria Magdalena, Truman, czyli prawdziwy człowiek, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 41-42, s. 311-319.
  Google Scholar

Globalna telenowela. Rozmowa z Peterem Weirem, australijskim reżyserem i scenarzystą, „Wprost” 1998, nr 45, s. 126.
  Google Scholar

Heath Robert, Ukryta moc reklamy. Co tak naprawdę wpływa na wybór marki?, tłum. A. Nowak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006, s. 102-116.
  Google Scholar

Hollender Barbara, Jeśli kłamstwo jest rajem, „Rzeczpospolita” 1998, nr 257, s. 25.
  Google Scholar

Irzykowski Karol, X Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1977.
  Google Scholar

Janicka Krystyna, Surrealizm, WAiF, Warszawa 1985, s. 184-194.
  Google Scholar

Martwa natura. Historia, arcydzieła, interpretacje, red. S. Zuffi, tłum. K. Wanago, Arkady, Warszawa 2000, s. 33-46.
  Google Scholar

Nowińska Ewa, Zwalczanie nieuczciwej reklamy. Zagadnienia cywilno-prawne, Universitas, Kraków 1997, s. 114-129.
  Google Scholar

Olszewski Jan, Słońce o północy, „Film” 1998, nr 11, s. 86.
  Google Scholar

Passeron René, René Magritte, Benedikt Taschen Verlag, Köln 1970.
  Google Scholar

Segrave Kerry, Product placement in Hollywood Films. A History, McFarland&Company, Inc., Publishers, Jefferson – London 2004.
  Google Scholar

Sobolewski Tadeusz, Patrzą na ciebie, „Gazeta Wyborcza”, 10.09.1998, s. 12.
  Google Scholar

Švankmajer Jan, Dziesięcioro przykazań (Desatero), tłum. K. Wołosiuk, w: Czeska myśl filmowa, t. 1, Obrazy, obrazki, obrazeczki, red. A. Gwóźdź, wybór: P. Szczepanik, J. Andĕl, A. Gwóźdź, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2005, 408- 409.
  Google Scholar

Taborska Agnieszka, Spiskowcy wyobraźni. Surrealizm, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007, s. 178-202.
  Google Scholar

Zmudziński Bogusław, Jestem surrealistą. Rozmowa z Janem Švankmajerem, tłum. J. Golian, „Kino” 2002, nr 4, s. 23.
  Google Scholar

Zmudziński Bogusław, Product placement. Przemiana kategorii prawnej w filozoficzną, w: Humanista w uczelni technicznej. Księga jubileuszowa Juliana Bugla w 50-lecie pracy dydaktycznej i naukowej, red. L. H. Haber, AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2003, s. 277-284.
  Google Scholar

Zmudziński Bogusław, Animacja przedmiotowa Jana Švankmajera wobec tradycji przedstawień martwej natury, „Estetyka i Krytyka” 2004-2005, nr 7-8, s. 213-225.
  Google Scholar

Zmudziński Bogusław, Jan Švankmajer. We władzy przedmiotów, czyli pułapki człowieczeństwa, w: Autorzy kina europejskiego, red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Rabid, Kraków 2003, s. 217-233.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-06-30

Cited By / Share

Zmudziński, B. (2011) „Weissmann i Truman Burbank – zniewoleni przez wytwory protagoniści filmów Jana Švankmajera i Petera Weira”, Kwartalnik Filmowy, (74), s. 108–119. doi: 10.36744/kf.2944.

Autorzy

Bogusław Zmudziński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie Polska

Wykładowca Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; autor i redaktor licznych publikacji na temat filmu, założyciel i aktualnie Dyrektor Ar­tystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmo­wego „Etiuda&Anima”; członek Association Internationale du Film d’Animation (ASIFA) oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich; kurator programów na krajowych i zagranicznych festi­walach i imprezach filmowych.



Statystyki

Abstract views: 29
PDF downloads: 8


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Bogusław Zmudziński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.