“Katyń” and “General »Nil«”: A (Long) Twilight of the Paradigm

Marcin Adamczak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Adam Mickiewicz University in Poznan (Poland)

Abstract

This paper builds upon on insights of Artur Żmijewski on recent national blockbusters contained in a volume of The Polish Cinema (Kino polskie) from 1989 to 2009: A Critical history. The insights go beyond the generally accepted views on those films. The author then examines the films Katyń and General “Nil” as phenomena reflecting the kind of “posthumous life” of the romantic paradigm of Polish culture buried nearly two decades ago by Maria Janion, that for decades was seen as anachronistic, but that remains popular and is occasionally revived. He describes its fate in the culture of the Socialist People’s Republic of Poland (PRL), and also considers memoirs as historical sources. In the last part of the article Adamczak presents a new perspective of seeing Jerzy Skolimowski’s Essential Killing and Anna Jadowska’s General as attempts of breaking out of the magic circle of constantly renewing opposition between romanticism and anti-romanticism.


Keywords:

Andrzej Wajda, Ryszard Bugajski, Maria Janion, war cinema, Romanticism

Baliszewski Dariusz, Trzecia strona medalu, wyd. Bukowy Las, Wrocław 2010, s. 187-195.
  Google Scholar

Dąmbski Stefan, Egzekutor, wyd. Ośrodek Karta, Warszawa 2010, s. 13, 23, 52-53,78, 98, 104,105.
  Google Scholar

Herbert Zbigniew, Raport z oblężonego Miasta i inne wiersze, wyd. Oficyna Literacka, Kraków 1983, s. 69.
  Google Scholar

Janion Maria, Do Europy. Tak, ale z naszymi umarłymi, wyd. Sic!, Warszawa 2000.s. 22-23.
  Google Scholar

Janion Maria, Płacz generała. Eseje o wojnie, wyd. drugie, Sic!, Warszawa 2007, s. 36-43, 328.
  Google Scholar

Lubelski Tadeusz, Wzlot i upadek wspólnoty, czyli kino polskie 1975-1995, „Kino” 1997, nr 1.
  Google Scholar

Miłosz Czesław, Zniewolony umysł, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1999, s. 122.
  Google Scholar

Piwińska Marta, Legenda romantyczna i szydercy, wyd. PIW, Warszawa 1973, s. 23-24, 369.
  Google Scholar

Posiedzenie Sejmu RP z 14 marca 2002 roku. Źródło: http://orka2.sejm.gov.pl/Debata4.nsf/main/0831CED1 (dostęp: 21 grudnia 2010 r.)
  Google Scholar

Sobolewski Tadeusz, Dziecko Peerelu: esej, dziennik, wyd. Sic!, Warszawa 2000, s. 14.
  Google Scholar

Świda-Ziemba Hanna, Urwany lot: pokolenie inteligenckiej młodzieży powojennej w świetle listów i pamiętników z lat 1945-1948, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2003.
  Google Scholar

Wajda Andrzej, Wolni od czego?, „Kino” 1992, nr 1.
  Google Scholar

Walas Teresa, „Zmierzch paradygmatu”…” — i co dalej?, w:.Zrozumieć swój czas. Kultura polska po komunizmie. Rekonesans, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 2003, s. 176, 183, 197, 195, 199, 201.
  Google Scholar

Zrozumieć swój czas. Kultura polska po komunizmie. Rekonesans, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2003.
  Google Scholar

Żmijewski Artur, „Katyń”, ”Karole”, „Świadectwo”, czyli praca ideologii, w: Kino polskie 1989-2009. Historia krytyczna, red. A. Wiśniewska, P. Marecki, wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2010, s. 215-216.
  Google Scholar


Published
2012-06-30

Cited by

Adamczak, M. (2012) ““Katyń” and ‘General »Nil«’: A (Long) Twilight of the Paradigm”, Kwartalnik Filmowy, (77-78), pp. 72–94. doi: 10.36744/kf.2854.

Authors

Marcin Adamczak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Adam Mickiewicz University in Poznan Poland

Adiunkt w Zakładzie Badań nad Kulturą Artystyczną Instytutu Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu. Stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2010 i 2011). Laureat kon­kursu im. Krzysztofa Mętraka (2011). Autor mo­nografii Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Publikował także m.in. w „Odrze”, „Panoptikum”, „Kinie”, „Prze­glądzie Zachodnim” i kilku tomach zbiorowych.



Statistics

Abstract views: 29
PDF downloads: 10


License

Copyright (c) 2012 Marcin Adamczak

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.