Giuseppe Arcimboldi, Jan Švankmajer and Others: From Cabinets of Art and Curiosities to a Collection of Films as a Set of Singular Works (Outline of the Issues and Cultural Background)

Bogusław Zmudziński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
AGH University of Science and Technology in Cracow (Poland)

Abstract

In the article an attempt is made to adapt the modern idea of a cabinet of art and curiosities to the need of locating the achievements of art cinema in the context of a widely understood cultural tradition. Parallel to the relation between the phenomenon of still life paintings and the film phenomenon of object animation, Zmudziński discovers connections between the idea of a cabinet of art and curiosities in the work of mannerist Giuseppe Arcimboldi, in the context of a collector’s passion of the emperor Rudolf the 2nd, and the way this idea functioned in the work of the surrealist Jan Svankmajer, in the context of contemporary collections of curios. The author relies on two important, yet culturally and historically very different examples, to make his argument, namely the fate of the relics of St. Louis the 9th, King of France and the exhibition activities of the controversial anatomist and plastinator Dr. Gunther von Hagens. In his interpretation of the works of Arcimboldi and Svankmajer, the author builds a model of five levels of functioning of the concept of curio in the works of both artists. The starting point of this model is the adoption of so called objective interpretation when considering the relationship between humans and reality. In conclusion, the author argues that the central area of contemporary film collection of curiosities is filled with on the one hand animated films made with the object animation technique, and on the other hand feature films with peculiar protagonists who lose their subjectivity (and thus also their freedom), becoming puppets in the hands of fate, powerful and independent forces, or - at the most drastic - other people.


Keywords:

Giuseppe Arcimboldi, Jan Švankmajer, cabinet of curiosities

Benjamin, Walter. 1975. Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej. Tłum. J. Sikorski. W: W. Benjamin. Twórca jako wytwórca. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
  Google Scholar

Beyer, Andreas. 2007, La scène des princes. Esquisses et costumes d’Arcimboldo pour les fêtes et les tournois à la cour. W: Arcimboldo 1526 – 1593. Sylvia Ferino-Pagden (red.). Milan: Skira.
  Google Scholar

Dauxois, Jacqueline. 1997. Cesarz alchemików Rudolf II Habsburg. Tłum. R. Niziołek. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Fromm, Erich. 1998. Anatomia ludzkiej destrukcyjności. Tłum. J. Karłowski. Poznań: Rebis.
  Google Scholar

Gabinet Braci Quay. Z braćmi Quay rozmawiają Kuba Mikurda i Michał Oleszczyk. 2010. W: Trzynasty miesiąc. Kino Braci Quay, K. Mikurda i A. Prodeus (red.), Kraków – Warszawa: Korporacja Ha!art, Era Nowe Horyzonty.
  Google Scholar

Gruszka, Anna. Ciała w muzeum albo współczesne gabinety osobliwości, http://www.obieg.pl/felieton/13334, (data dostępu: 8. 12. 2013 r.).
  Google Scholar

http://www.plastinarium.de/pol/plastinariump/aktualnosci.html. (data dostępu: 3.12.2013 r.)
  Google Scholar

Kirchweger, Franz. 2007. Entre art et nature: Arcimboldo et le monde des Kunstkammern. W: Arcimboldo 1526 – 1593. Sylvia Ferino-Pagden (red.). Milan: Skira.
  Google Scholar

Kostrzewski, Leszek. 2005. Lekcja anatomii. „Duży Format – Magazyn Gazety Wyborczej” z 14 lutego 2005 r.
  Google Scholar

Kostrzewski, Leszek. 2005. Nie będzie preparowania ludzkich zwłok. „Gazeta Wyborcza” z 11 marca 2005 r.
  Google Scholar

Kriegeskorte, Werner. 2002. Giuseppe Arcimboldo (1527 – 1593). Tłum. E. Tomczyk. Kolonia: Taschen.
  Google Scholar

Kubínová, Kateřina. 2006. Imitatio Romae. Karel IV. a Řím. Praha: ARTEFACTUM, Ústav dějin uměni Akademie věd České republiki.
  Google Scholar

Kuc, Kamila. 2010. Okrutna wyobraźnia. Filmy krótkometrażowe Romana Polańskiego. W: Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim, K. Wielebska, K. Mikurda (red.). Kraków – Warszawa: MFF Era Nowe Horyzonty, Korporacja Ha!art.
  Google Scholar

Le Goff, Jacques. 2001. Święty Ludwik. Tłum. K. Marczewska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.
  Google Scholar

Martwa natura. Historia, arcydzieła, interpretacje. 2000. S. Zuffi (red.). Tłum. K. Wanago. Warszawa: Wydawnictwo „Arkady”.
  Google Scholar

My i oni. Zawiła historia odmienności. 2011. Katalog wystawy zorganizowanej w Galerii Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie. 15 marca – 5 czerwca 2011. Anna Olszewska (red.). Kraków: MCK.
  Google Scholar

Pomian, Krzysztof. 1996. Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI – XVIII wiek. Tłum. A. Pieńkoś, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Ripellino, Angelo Maria. 1997. Praga magiczna. Tłum. H. Kralowa. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Rӧbel, Sven, Wassermann, Andreas. 2003. Handlarz śmiercią. „Der Spiegel” z 19 stycznia 2003 r.
  Google Scholar

Starnawska, Maria. 2008. Świętych życie po życiu. Relikwie w kulturze religijnej na ziemiach polskich w średniowieczu. Warszawa: Wydawnictwo DiG.
  Google Scholar

Švankmajer, Jan w rozmowie z B. Zmudzińskim. Jestem surrealistą. 2002. „Kino” 4.
  Google Scholar

Švankmajer, Jan w rozmowie z P. Hamesem. W: J. Švankmajer, Sila imaginace: režiser o své filmové tvorbě, Praha: Dauphin, Mladá Fronta.
  Google Scholar

Švankmajer, Jan. 1997 – 1998. Z ankiet i wywiadów. „Kwartalnik Filmowy” 19/20
  Google Scholar

Wunderkamera. Kino Terry’ego Gilliama.2011. K. Mikurda (red.), Warszawa – Kraków: Wydawnictwo MFF Nowe Horyzonty, Wydawnictwo Korporacja Ha!art.
  Google Scholar

Zmudziński, Bogusław. 2004 – 2005. Animacja przedmiotowa Jana Švankmajera wobec tradycji przedstawień martwej natury. „Estetyka i Krytyka” 7/8.
  Google Scholar

Zmudziński, Bogusław. 2010. Osobliwa „Maska” braci Quay, czyli film otwarcia. „Kino” 11.
  Google Scholar

Zmudziński, Bogusław. 2010. Z badań nad problematyką tworzywa filmowego – osobliwe kolekcje w animacji przedmiotowej. W: Materia sztuki. M. Ostrowicki (red.). Kraków: Universitas.
  Google Scholar


Published
2013-12-31

Cited by

Zmudziński, B. (2013) “Giuseppe Arcimboldi, Jan Švankmajer and Others: From Cabinets of Art and Curiosities to a Collection of Films as a Set of Singular Works (Outline of the Issues and Cultural Background)”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), pp. 163–178. doi: 10.36744/kf.2695.

Authors

Bogusław Zmudziński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
AGH University of Science and Technology in Cracow Poland

Adiunkt na Wydziale Humanistycznym AGH - Akademia Górniczo­-Hutnicza w Krakowie. Autor i redaktor publikacji na temat filmu autorskiego, zwłaszcza animowanego. Założyciel i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima, członek Association Internationale du Film d’Animation (ASIFA) oraz Sto­warzyszenia Filmowców Polskich, kurator pro­gramów na krajowych i zagranicznych festiwalach i innych imprezach filmowych.



Statistics

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


License

Copyright (c) 2013 Bogusław Zmudziński

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.