Early Cinema as a Spectacle: The German Example
Abstract
Taking the assumption that early films are a late form of the historical art of projection, rooted in the culture of magical lanterns and varietes theatres, as a starting point, the author points to the features of the cinematographic shows, that gave them the character of a spectacle: commenting the action on the screen, musical accompaniment, interactions with the audience, and the interac- tions between members of the audience themselves, while watching sets of short films forming a larger whole. This model can be found in country fair travelling cinemas (also in rented halls), as well as in first proper and purpose-built cinemas. The character of this last category is presented more closely using the example of cinemas from Wrocław, and is supplemented by a discussion of other German examples. It is only the media breakthrough, that began in Germany in the years of 1910-1911, that lead to the individual viewer following the narration of feature lenght films.
Keywords:
German cinema, Wrocław, history of cinemaReferences
Altenloh, E. 1914. Zur Soziologie des Kino. Die Kino-Unternehmung und die sozialen Schichten ihrer Besucher. Jena.
Google Scholar
Bierausschank in kinematographischen Theatern, 1907. „Der Kinematograph” 27.01.
Google Scholar
Biskupski, Łukasz. 2013. Miasto atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Warszawa.
Google Scholar
Braun B., K. Eifer 2002. „Kommt all heirönn zum Marzens Pitt”. Kinoerlebnisse mit dem Filmerklärer Peter Marzen. „Neues Trierisches Jahrbuch” 42.
Google Scholar
Burrows, J. 2013. „The Great Asta Nielsen”, „The Shady Exclusive” and the Birth of Film Censorship in Britain, 1911-1914. W: M. Loiperdinger, U. Jung (red.). Importing Asta Nielsen: The International Film Star in the Making 1910-1914. „KINtop. Studies in Early Cinema 2”. New Barnet.
Google Scholar
Châteauvert, Jean. 1996. Das Kino im Stimmbruch. „KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films” 5.
Google Scholar
Dębski, Andrzej. 2009. Historia kina we Wrocławiu. Wrocław.
Google Scholar
Dębski, Andrzej. 2012. „Otchłań” w Warszawie. Przyczynek do opisu przełomu medialnego i diagnozy popularności Asty Nielsen na ziemiach polskich przed I wojną światową. W: K. Klejsa (red.). Polska i Niemcy. Filmowe granice i sąsiedztwa. Wrocław.
Google Scholar
Diederichs, Helmut H. 1996. Frügeschichte deutscher Filmtheorie. Ihre Entstehung und Entwicklung bis zum Ersten Weltkrieg. Frankfurt am Main.
Google Scholar
Die Wirkung der Kinomusik auf die Frau. 1916. „Der Kinematograph” 13.12.1916.
Google Scholar
Elsaesser, Thomas. 2002. Filmgeschichte und frühes Kino. Archäologie eines Medienwandels. München.
Google Scholar
Garncarz, Joseph. 2008. „Byliśmy na jarmarku”. Kina objazdowe na Śląsku przed pierwszą wojną światową. Tłum. T. Gabiś. W: A. Dębski, M. Zybura. (red.) Wrocław będzie miastem filmowym… Z dziejów kina w stolicy Dolnego Śląska. Wrocław.
Google Scholar
Garncarz, Joseph. 2010. Maßlose Unterhaltung. Zur Etablierung des Films in Deutschland 1896-1914. Frankfurt am Main – Basel.
Google Scholar
Garncarz, Joseph, Ross M. 2006. Die Siegener Datenbanken zum frühen Kino in Deutschland. „KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films” 14-15.
Google Scholar
Garncarz, Joseph. 2008. The Fairground Cinema – A European Institution W: M. Loiperdinger (red.) Travelling Cinema in Europe. Frankfurt am Main – Basel.
Google Scholar
Gaudreault, André, Philippe Marion. 2005. A Medium is always born twice…. „Early Popular Visual Culture” 3 (1).
DOI: https://doi.org/10.1080/17460650500056964
Google Scholar
Gwóźdź, Andrzej. 2004. Technologie widzenia, czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders. Kraków.
Google Scholar
Hendrykowska, Małgorzata. 2012. Kronika kinematografii polskiej 1895-2011. Poznań.
Google Scholar
Jansen, Wolfgang. 1990. Das Varieté. Die glanzvolle Geschichte einer unterhaltenden Kunst. Berlin.
Google Scholar
Jossé, H. 1984. Die Entstehung des Tonfilms. Beitrag zu einer faktenorientierten Mediengeschichtsschreibung. Freiburg – München.
Google Scholar
Jung, Uli, Martin Loiperdinger. 2005. Besonderheiten der Mediengeschichte des frühen Films. W: U. Jung, M. Loiperdinger (red.). Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland, t. 1, Kaiserreich 1895-1918. Stuttgart.
Google Scholar
Kinematograph und Alkohol. Eine Berliner Studie. 1996. przedruk: „KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films” 5.
Google Scholar
Kinematographen und Billetsteuer. 1910. „Schlesische Zeitung” 02.03.1910.
Google Scholar
Krzemiński, A. 2008. Jak powstało pierwsze kino w Polsce. Jego rozwój w Polsce jak i w Rosji Carskiej. W: G. Grabowska (red.). Sto lat polskiego filmu. Kino okresu wielkiego niemowy. Część pierwsza: początki. Warszawa.
Google Scholar
Lange-Fuchs, Hauke. 2002. Die Reisen der Projektionskunst-Unternehmens Skladanowsky. „KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films” 11.
Google Scholar
Lipschütz, Rahel. 1961. Der Ufa-Konzern. Geschichte, Aufbau und Bedeutung im Rahmen des deutschen Filmgewerbes. Berlin.
Google Scholar
Loiperdinger, Martin (red.). 2011. Early Cinema Today: The Art of Programming and Live Performance „KINtop. Studies in Early Cinema 1”. New Barnet.
Google Scholar
Loiperdinger, Martin. 2013. „Die Duse der Kinokunst”. Asta Nielsen’s Berlin Made Brand. W: M. Loiperdinger, U. Jung (red.). Importing Asta Nielsen: The International Film Star in the Making 1910-1914, „KINtop. Studies in Early Cinema 2”. New Barnet..
Google Scholar
Loiperdinger, Martin. 2008. „Abgründe” („Przepaść”) – początek długometrażowych filmów fabularnych we Wrocławiu. Tłum. A. Dębski. W: A. Dębski, M. Zybura (red.) Wrocław będzie miastem filmowym… Z dziejów kina w stolicy Dolnego Śląska. Wrocław.
Google Scholar
Loiperdinger, Martin. 1993. Das frühe Kino der Kaiserzeit. Problemaufriß der Forschungsperspektiven. W: U. Jung (red.). Der deutsche Film. Aspekte seiner Geschichte von den Anfängen bis zur Gegenwart. Trier.
Google Scholar
Loiperdinger, Martin. 1998. Plädoyer für eine Zukunft des frühen Kinos. W: U. von Keiz (red.). Früher Film und späte Folgen. Restaurierung, Rekonstruktion und Neupräsentation historischer Kinematographie. Marburg.
Google Scholar
Loiperdinger, Martin. 2002. Sammler, Historiographie und gesellschaftlicher Bedarf. Perspektiven für die Geschichte der visuellen Medien. W: B. von Dewitz, W. Nekes (red.). Ich sehe was, was du nicht siehst! Sehmaschinen und Bilderwelten. Göttingen.
Google Scholar
Müller, Corinna. 1994. Frühe deutsche Kinematographie. Formale, wirtschaftliche und kulturelle Entwicklungen. Stuttgart-Weimar.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-03560-8
Google Scholar
Musikalisches aus dem Kino der Gegenwart. 1911. „Der Kinematograph” 08.03.1911.
Google Scholar
Nowak, Kurt. 2008. Z moich wrocławskich wspomnień filmowych. Tłum. M. Zybura. W: A. Dębski, M. Zybura (red.). Wrocław będzie miastem filmowym… Z dziejów kina w stolicy Dolnego Śląska. Wrocław.
Google Scholar
Olechnicki, Krzysztof. 2013. Uwagi o kulturze wizualnej w ujęciu socjologiczno-antropologicznym. „Dyskurs” 16.
Google Scholar
Rossell, Deac. 1995. A Chronology of Cinema 1889-1896. „Film History. An International Journal” 7 (2).
Google Scholar
Rossell, Deac. 1997. Jenseits von Messter – die ersten Berliner Kinematographen-Anbieter, „KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films” 6.
Google Scholar
Rossell, Deac. 2002. Die Laterna Magica. W: B. von Dewitz, W. Nekes (red.). Ich sehe was, was du nicht siehst! Sehmaschinen und Bilderwelten. Göttingen.
Google Scholar
Rupprecht. 1907. Schuljugend und Kinematograph. „Breslauer General-Anzeiger” 22.12.1907.
Google Scholar
Rupprecht. 1908. Schuljugend und Kinematograph. „Breslauer General-Anzeiger” 06.01.1908.
Google Scholar
Schlüpmann, Heide. 1993. Ein feministischer Blick. Dunkler Kontinent der frühen Jahre. W: W. Jacobsen, A. Kaes, H.H. Prinzler (red.). Geschichte des deutschen Films. Stuttgart – Weimar.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-02918-8_14
Google Scholar
Screen Culture and the Social Question 1880-1914. 2014. W: L. Vogl-Bienek, R. Crangle (red.) „KINtop. Studies in Early Cinema 3”. New Barnet.
Google Scholar
Shail, Andrew. 2013. Introduction. Cinema’s second birth. „Early Popular Visual Culture” 11 (2).
DOI: https://doi.org/10.1080/17460654.2013.785714
Google Scholar
Skladanowsky, Emil. 1993. Das Bioscop und seine Vorgeschichte. W: B. Cantow (red.). Max Skladanowsky und die Erfindung des Kinos. Berlin.
Google Scholar
Steffan, G. 1968. „Weeβte noch damals – Dein Kino!”. „Der Schlesier” 26.
Google Scholar
Teinert, F. 1958. Das „Cinematographentheater”. Eine Breslauer Jugenderinnerung. „Der Schlesier” 5.
Google Scholar
Vogl-Bienek, Ludwig. 1999. Skladanowsky und die Nebelbilder. „KINtop. Jahrbuch zur Erforschung des frühen Films” 8.
Google Scholar
Ze wspomnień starego kinooperatora. Tłum. M. Zybura. W: A. Dębski, M. Zybura (red.). Wrocław będzie miastem filmowym… Z dziejów kina w stolicy Dolnego Śląska. Wrocław.
Google Scholar
Authors
Andrzej Dębskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Wrocław Poland
Kieruje projektami Kino polskie i niemieckie na pograniczu kultur oraz Historia kina na Dolnym Śląsku do 1945 r. w Centrum im. Willy’ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor monografii Historia kina we Wrocławiu w latach 1896-1918 (2009).
Statistics
Abstract views: 49PDF downloads: 18
License
Copyright (c) 2014 Andrzej Dębski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Andrzej Dębski, Early Cinema Period in Lower Silesia , Kwartalnik Filmowy: No. 110 (2020): Beyond Human Being
- Andrzej Dębski, Revisiting the Repertoires of Cinemas for Poles in Occupied Kraków , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Andrzej Dębski, Changing Preferences: “Ad Vocem” , Kwartalnik Filmowy: No. 122 (2023): Landscapes, Panoramas, Territories
- Andrzej Dębski, Subscription Video on Demand in Germany , Kwartalnik Filmowy: No. 124 (2023): Streaming
- Andrzej Dębski, From Spectacle Art to the Cinema of Attraction, or the Intermedia Character of a Film Trick , Kwartalnik Filmowy: No. 99 (2017): Tricks, Special Numbers, Attractions
- Andrzej Dębski, The Contexts of “The Story of Sin” – the Most Popular Film in Warsaw in 1911 , Kwartalnik Filmowy: No. 89-90 (2015): Redefinitions of the Classics
Similar Articles
- Andrzej Dębski, Subscription Video on Demand in Germany , Kwartalnik Filmowy: No. 124 (2023): Streaming
- Andrzej Dębski, Early Cinema Period in Lower Silesia , Kwartalnik Filmowy: No. 110 (2020): Beyond Human Being
- Andrzej Dębski, Revisiting the Repertoires of Cinemas for Poles in Occupied Kraków , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Mariusz Guzek, Piotr Zwierzchowski, More Than Anthology , Kwartalnik Filmowy: No. 104 (2018): Essay, Found Footage, Compilation Film
- Andrzej Dębski, Changing Preferences: “Ad Vocem” , Kwartalnik Filmowy: No. 122 (2023): Landscapes, Panoramas, Territories
- Magdalena Kempna-Pieniążek, Ideologies of/and Pleasure , Kwartalnik Filmowy: No. 104 (2018): Essay, Found Footage, Compilation Film
You may also start an advanced similarity search for this article.