Theatrical Dimension of Roman Polański’s Films

Bogusław Zmudziński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
AGH University of Science and Technology in Cracow (Poland)

Abstract

The last two films of Roman Polański – Carnage, based on a theatrical play by Yasmina Reza and Venus in Fur based on David Ives’ play adapted for the New york theatre scene from the story of the count Leopold von Sacher-Masoch – are a good occasion for reconsidering the origins and roots of Polański’s creativity, and in particular the impact of the theatre on Polański’s films. Zmudziński in his analysis goes beyond films that are straightforward adaptation of plays written for the theatre, and examines and orders the areas of influence of the theatre aesthetics and theatrical experience of the director, including the “poetics” of the absurd, the use of isolated spaces, circular structures of narration, compressed time, restricted number of characters remaining in peculiar relationships, and finally emotionally active engagement of the audience, reaching the level of the original psy­chodrama. Within Polański’s twenty feature films “theatre thinking” is clearly, though not overtly, present. The theatrical inclinations of the director are also confirmed by the fact that many of his films could easily be adapted for the stage.


Keywords:

Roman Polański, David Ives, Yasmina Reza, Leopold von Sacher-Masoch

Bielas, Katarzyna, Jacek Szczerba. 2000. Aktor, małpa, masażysta. Rozmowa z Romanem Polańskim. „Gazeta Wyborcza”, 24.01.2000
  Google Scholar

Brillant – Annequin, Anick, 1995. Teatr absurdu: narodziny nowej estetyki. Na przykładzie dramaturgii Ionesco i Becketta. Tłum. M. Sugiera. „Ruch Literacki” 4
  Google Scholar

Curti, Stefano. 1999. Roman Polanski directed „Amadeus” Opens In Milan, Nov. 30. http://www.playbill.com/news/article/roman-polanski-directed-amadeus-opens-in-milan-nov.-30-85162 (Dostęp: 15.01.2015)
  Google Scholar

Czapliński, Lesław. 1993. Bergman – mistrz scenicznego szczegółu. W: J. Balbierz, B. Zmudziński (red.). Ingmar Bergman. Kraków: Uniwersytet Jagielloński. Akademickie Centrum Kultury Rotunda.
  Google Scholar

Czapska, Iza Natasza. 2005. W zawodzie filmowca trzeba się ciągle ruszać. Rozmowa z reżyserem Romanem Polańskim o powrocie do teatru i Polski, o Becketcie, otyłych dzieciach i ustach splamionych krwią. Rozmawia Iza Natasza Czapska. „Życie Warszawy” 11-10-2005. http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/17011,druk.html (dostęp: 15.01.2015)
  Google Scholar

Dopartowa, Mariola. 2011. Roman Polański. Nóż w wodzie. Esej towarzyszący edycji filmu w ramach serii DVD „Kanon filmów polskich” w dystrybucji Best Film. Warszawa.
  Google Scholar

Esslin, Martin. 1968. The Theatre of the Absurd, Revised and enlarged edition. Pelican Books. https://archive.org/stream/TheTheatreOfTheAbsurd/The_Theatre_of_the_Absurd#page/n1/mode/2up (dostęp: 15.01.2015)
  Google Scholar

Fusco, Pia Maria. 1999. Polsko-włoski „Amadeusz”. „La Repubblica”. 27.10.1999. przedruk W: „Forum” 50
  Google Scholar

Głowacki, Janusz. 1977. Polo potrafi. Z Romanem Polańskim rozmawia J. Głowacki. „Kultura” 3
  Google Scholar

Greenberg, James. 2013. Polański. Portret mistrza. Tłum. J. Malinowski. Warszawa: Grupa Wydawnicza Foksal
  Google Scholar

Harwood, Ronald. 2001. Jak powstawał scenariusz „Pianisty”. ”The Guardian” 22.06.2001
  Google Scholar

Krajewska, Anna. 1996. Dramat i teatr absurdu w Polsce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza
  Google Scholar

Lubelski, Tadeusz. 1993. Żałuję, że nie mam już tremy – mówi Roman Polański. Rozmowę przeprowadził T. Lubelski. „Kino” 2-3
  Google Scholar

Łaguna, Piotr. 1983. Tajemnice Chińskiej Dzielnicy. O „Chinatown” Romana Polańskiego. „Kino” 4
  Google Scholar

Mastermann, Len. 1995. „Matnia” w lustrze surrealizmu. Tłum. E. Siemicka. W: B. Zmudziński (red.). Roman Polański. Kraków: Instytut Francuski w Krakowie
  Google Scholar

Michnik, Adam, Adam Cichy. 1998. Najgroźniejsi są ci, którzy się boją. O wybaczaniu i karze śmierci, o strachu i okrucieństwie, o AIDS i szaleństwach Ameryki, o wolnej woli i altruizmie z Romanem Polańskim rozmawiają Adam Michnik i Adam Cichy. „Gazeta Wyborcza” 14 – 15.03. 1998
  Google Scholar

Muskała, Monika. 1997. Polański znów wśród wampirów. Z Romanem Polańskim rozmawia M. Muskała. „Magazyn Gazety Wyborczej” 24 – 25.10.1997
  Google Scholar

Polański, Roman. 1989. Roman. Tłum. K. i P. Szymanowscy. Warszawa: Wydawnictwo Polonia
  Google Scholar

Sacher-Masoch von, Leopold Ritter. 2013, brak autora tłumaczenia, Chorzów: Wydawnictwo Videograf SA.
  Google Scholar

Sobolewski, Tadeusz. 2013. Roman Polański: Ja nie oskarżam, ja tylko staram się nie być hipokrytą. Rozmowa T. Sobolewskiego. „Gazeta Wyborcza” 8.11.2013
  Google Scholar

Stachówna, Grażyna. 1994. Roman Polański i jego filmy. Warszawa – Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Stachówna, Grażyna. 2002. Polański od A do Z. Kraków: Wydawnictwo Znak
  Google Scholar

Wajda, Katarzyna. 2014. Polański: życie jest teatrem. Absurdu, http://www.dwutygodnik.com/artykul/4870-polanski-zycie-jest-teatrem-absurdu.html (dostęp: 15.01.2015)
  Google Scholar

Werner, Paul. 2014. Polański. Biografia. Tłum. A. Krochmal, R. Kędzierski. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  Google Scholar

Zamochnikoff, Frédéric, Stéphane Bonnotte. 2006. Polański. Na rozdrożu światów. Tłum. K. i K. Pruscy. Warszawa: Wydawnictwo Cyklady
  Google Scholar

Zmudziński, Bogusław. 1995. Wszyscy jesteśmy ssakami. Kwartalnik Kulturalny „Opcje” 4.
  Google Scholar


Published
2014-12-31

Cited by

Zmudziński, B. (2014) “Theatrical Dimension of Roman Polański’s Films”, Kwartalnik Filmowy, (87-88), pp. 99–112. doi: 10.36744/kf.2385.

Authors

Bogusław Zmudziński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
AGH University of Science and Technology in Cracow Poland

Adiunkt na Wydziale Humanistycznym AGH – Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. Autor i redaktor licznych publikacji na temat filmu autorskiego, w tym zwłaszcza animowanego; zajmuje się twórczo­ścią Jana Svankmajera. Założyciel i od początku istnienia dyrektor artystyczny Międzynarodo­wego Festiwalu Filmowego Etiuda&Anima, członek Association Internationale du Film d’Animation (ASIFA) oraz Stowarzyszenia Fil­mowców Polskich, kurator programów na krajo­wych i zagranicznych festiwalach i innych imprezach filmowych.

 



Statistics

Abstract views: 42
PDF downloads: 31


License

Copyright (c) 2014 Bogusław Zmudziński

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.