The Dark Side of Poland? Neo-Noir and Police Cinema in the Work of Patryk Vega

Magdalena Kempna-Pieniążek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Silesia (Poland)

Abstract

The transcultural aspect is an important feature of the new cinema noir (neo-noir). In contemporary pop culture neo-noir has become one of the dominant trends, easily adapting to the local conditions of national cinematography. The article is devoted to one of the Polish films that fall into this category. Films and TV series by Patryk Vega refer to neo-noir and the convention of American police films. Genologic considerations aside, the author looks at the nature of the connections between Polish neo-noir and American film. Is police film of the neo-noir variety merely an inspiration for Vega, or does it undergo reinterpretation and an attempt at adaptation of Hollywood conventions? Or perhaps we should look at the work of the di­rector as a selected works by Vega, including those made for the cinema (Pitbull, Special Forces) and those made for television (among others: Instinct, Dark Side of the City).


Keywords:

Patryk Vega, neo-noir, noir, police cinema

Durys E.: Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970-2000. Łódź 2013.
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-861-5   Google Scholar

Haltof M.: „Amerykańskie kino polskie”: „Psy”, pozytywna wtórność i polityczny przekaz. W: Polskie kino popularne. Red. P. Zwierzchowski, D. Mazur, Bydgoszcz 2011.
  Google Scholar

Kempna-Pieniążek M.: Neo-noir. Ciemnie zwierciadło czasów kryzysu. Katowice 2015.
  Google Scholar

Kempna-Pieniążek M.: Polskie adaptacje estetyki noir i neo-noir – rekonesans historyczny. „Biblioteka Postscriptum Polonistycznego” 2015, nr 5: Adaptacje II: Transfery kulturowe.
  Google Scholar

Lee H.: The Shadow of Outlaws in Asian Noir: Hiroshima, Hong Kong and Seoul. W: Neo-noir. Red. M. Bould, K. Glitre, G. Tuck. New York 2010.
DOI: https://doi.org/10.7312/boul6018-011   Google Scholar

Lipińska U.: Szczegóły tworzą realizm. „Magazyn Filmowy SFP” 2014, nr 38.
  Google Scholar

Melosik Z.: Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Kraków 2006.
  Google Scholar

Nieracka A.: Wokół kategorii filmowego remake’u. „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 85.
  Google Scholar

Nurczyńska-Fidelska E.: „Czarny realizm”. O stylu i jego funkcji w filmach nurtu współczesnego. W: „Szkoła polska” – powroty. Red. E. Nurczyńska-Fidelska, B. Stolarska. Łódź 1998.
  Google Scholar

Pietrasik Z.: Broń się. Najbardziej lubimy oglądać amerykańskie filmy polskie. „Polityka” 1997, nr 15.
  Google Scholar

Przylipiak M., Szyłak J.: Kino najnowsze. Gdańsk 1999.
  Google Scholar

Sikora K.: Patryk Vega nakręcił dwugodzinny spot wyborczy PiS-u, http://natemat.pl/116193,patryk-vega-nakrecil-dwugodzinny-spot-wyborczy-pis-u-sluzby-specjalne-to-zbior-wszystkich-teorii-spiskowych-prawicy.
  Google Scholar

Skwara A.: Film Stars Do Not Shine in the Sky Over Poland: The Absence of Popular Cinema in Poland. W: Popular European Cinema. Red. R. Dyer, G. Vincendeau. London 1992.
  Google Scholar

Wager J.B.: Neo-noir/Retro-noir. The Encyclopedia. Eds. A. Silver, E. Ward, J. Ursini, R. Porfirio, New York–London 2010.
  Google Scholar

Zając K.: Ideologia i ikonografia w filmach retro-noir, „Studia Filmoznawcze” 2010, nr 31: Film noir.
  Google Scholar


Published
2016-09-30

Cited by

Kempna-Pieniążek, M. (2016) “The Dark Side of Poland? Neo-Noir and Police Cinema in the Work of Patryk Vega”, Kwartalnik Filmowy, (95), pp. 152–160. doi: 10.36744/kf.2173.

Authors

Magdalena Kempna-Pieniążek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Silesia Poland

Adiunkt w Zakła­dzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, redaktor naczelna interneto­wego dwutygodnika kulturalnego „artPAPIER”. Autor­ka monografii: Dziw niejsze niż fikcja. Rola wyobraźni w filmach Marca Forstera (2012), Formuły duchowości w kinie najnowszym (2013), Marzyciele i wędrowcy. Romantyczna topografia twórczości Wer­nera Herzoga i Wima Wendersa (2013) oraz Neo-noir. Ciemne zwierciadło czasów kryzysu (2015). Prowadzi badania dotyczące estetyki noir i neo-noir, problemów duchowości i religijności w kinie oraz współczesnych wariantów autorstwa filmowego.



Statistics

Abstract views: 45
PDF downloads: 19


License

Copyright (c) 2016 Magdalena Kempna-Pieniążek

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.