O kinie niemieckim z przyjemnością
Magdalena Saryusz-Wolska
saryusz-wolska@dhi.waw.plUniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-0383-4652
Abstrakt
Książka Andrzeja Gwoździa Kino na biegunach. Filmy niemieckie i ich historie (1949-1991) (2019) przedstawia szeroką panoramę kina NRD i RFN w omawianym okresie. Autor kreśli bogaty obraz kinematografii niemieckiej tego czasu, wskazując czytelnikom kilkaset filmów. Książka uporządkowana jest chronologicznie i zajmuje się zarówno dziełami kanonicznymi, jak i popularnymi czy rozrywkowymi. Autor nie przedstawia usystematyzowanych problemów badawczych ani nie podąża za konkretną metodologią, lecz raczej dzieli się historiami, które stoją w tle omawianych filmów, a także własnymi impresjami i przyjemnościami płynącymi z obcowania z kinem.
Słowa kluczowe:
Kino niemieckieBibliografia
Gwóźdź, Andrzej. Kino na biegunach. Filmy niemieckie i ich historie (1949-1991) [Rocking Cinema. German Films and Their Histories (1949-1991)] (2019).
Google Scholar
Autorzy
Magdalena Saryusz-Wolskasaryusz-wolska@dhi.waw.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0003-0383-4652
Dr hab.; pracuje w Niemieckim Instytucie Historycznym w Warszawie oraz w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się pamięcią zbiorową, historią wizualną oraz powojenną kinematografią niemiecką. Autorka m.in. książki Ikony normalizacji. Kultury wizualne Niemiec 1945-1949 (2015, 2. wyd. 2017).
Statystyki
Abstract views: 212PDF downloads: 175
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Magdalena Saryusz-Wolska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Podobne artykuły
- Andrzej Gwóźdź, Jak ekrany stawały się książkami , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Ewa Fiuk, Gwinejczyk na Alexanderplatz, czyli o możliwości zanieczyszczenia dominującej narracji , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Ewa Fiuk, Transgresja i dyskryminacja. Sztuczne kobiety w kinie fantastycznonaukowym , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Ewa Fiuk, Ujęcie z wnętrza rzeczy. Przypadek „Purpurowego morza” Amel Alzakout i Khaleda Abdulwaheda , Kwartalnik Filmowy: Nr 118 (2022): Jedno ujęcie
- Ewa Fiuk, Inhalt , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Ewa Fiuk, Przestrzenie migracji. Przypadek kina niemieckiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Magdalena Kempna-Pieniążek, Ideologie (i) przyjemności , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Ewa Fiuk, Melanż historii, polityki i liryzmu – przyczynek do analizy filmu „Patriotka” Alexandra Klugego , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Marta Brzezińska, Wobec kanonu. Współczesny film niemiecki wobec tradycji Nowego Kina Niemieckiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Anton Kaes, Powrót nieumarłych , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.