Składanie Frankensteina

Beata Kosińska-Krippner

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Kosińska-Krippner prezentuje książkę Der Frankenstein-Komplex. Kulturgeschichtliche Aspekte des Traums vom künstlichen Menschen (red. Rudolf Drux, 1999), będącą zbiorem referatów wygłoszonych przez artystów, naukowców i komentatorów podczas interdyscyplinarnego sympozjum poświęconego kulturowym i historycznym aspektom marzenia o sztucznym człowieku, które odbyło się w Weimarze w dniach 18-20 czerwca 1999 r. Książka zawiera literackie i naukowe teksty na temat sztucznego człowieka, skonstruowanego w wyniku medycznych, biologicznych lub fizycznych eksperymentów bądź stworzonego przez mechanizmy społeczne i medialne. Zbiór zawiera dwa artykuły na temat kina; krytyk literacki i filmowy Hans Jörg Marsilius przedstawił filmografię 43 najważniejszych filmów o Frankensteinie w historii kina (1910-1994) oraz wariacje typowe dla gatunku wraz z komentarzem; drugi tekst, zatytułowany Master and Servant. O sztucznym człowieku w filmie, został napisany przez Thomasa Koebnera, wykładowcę filmoznawstwa z Moguncji. Stwierdza on w nim, że relacja człowieka ze sztucznym człowiekiem odzwierciedla rodzaj pierwotnego konfliktu między panem a niewolnikiem.



Słowa kluczowe:

Frankenstein, Rudolf Drux, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

Kosińska-Krippner, B. (2000) „Składanie Frankensteina”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 353–358. doi: 10.36744/kf.4223.

Autorzy

Beata Kosińska-Krippner 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Asystent w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej Instytutu Sztuki PAN; zajmuje się teorią i historią filmu i telewizji; od 1998 r. sekretarz redakcji „Kwartalnika Filmowego”, w którym w latach 1993-2005 publikowała m.in. doroczną kronikę wydarzeń filmowych obejmującą lata 1992-2002. Od 1997 r. współpracuje z kwartalnikiem „Polish Culture” wydawanym przez Związek Polskich Autorów i Kompozytorów ZAKR. Na przełomie 1997 i 1998 r. współprowadziła autorską audycję radiową popularyzującą film. W latach 1997-1998 współpracowała z Polską Agencją Prasową (recenzje filmowe). Autorka Katalogu Filmów Dokumentalnych Programu II TVP S.A 1976-1996 (wyd. Telewizja Polska S.A. – Prasowa Agencja Telewizyjna, 1996). Konsultantka i autorka haseł z zakresu filmu do wydawnictw encyklopedycznych, m.in. haseł osobowych do Leksykonu kultury polskiej poza krajem od roku 1939 (t. I, red. Krzysztof Dybciak, Zdzisław Kudelski, wyd. Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2000).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Beata Kosińska-Krippner

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 > >>