Refleksje człowieka medialnego

Marek Hendrykowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Hendrykowski bada fenomen polskiego filmu w okresie socrealizmu i przekonuje, że doktryna, która oficjalnie weszła w życie podczas Zjazdu Filmowców w Wiśle w listopadzie 1949 roku, objawiła się znacznie wcześniej. Stały za tym dwie rzeczy. Po pierwsze, tuż po II wojnie światowej twardy trzon najbardziej aktywnych twórców filmowych stanowiła grupa ludzi, którzy rozpoczęli karierę w przemyśle filmowym przed II wojną światową. Wywodzili się oni z lewicowego nurtu stowarzyszenia „Start”. Po drugie, kino socrealizmu korzystało ze sprawdzonych w przedwojennym kinie popularnym chwytów artystycznych i wzorców gatunkowych. Stąd w nowych filmach chętnie obsadzano popularnych przedwojennych aktorów, co przyciągało widzów do kin. Realizm socjalistyczny został wprowadzony do sztuki filmowej w pierwszych latach powojennych, ale podteksty zakłócające czystość centralnie narzuconych zasad ze stalinowskiego Związku Radzieckiego przekazywano w filmach w formie zakamuflowanej w swoistej grze w trójkącie „władza – artyści – publiczność”.



Słowa kluczowe:

Zjazdu Filmowców w Wiśle, socrealizm, Start

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-06-30

Cited By / Share

Hendrykowski, M. (2002) „Refleksje człowieka medialnego”, Kwartalnik Filmowy, (37-38), s. 248–260. doi: 10.36744/kf.4046.

Autorzy

Marek Hendrykowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

His­toryk i teoretyk filmu, wykłada na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Autor książek m.in. Historia filmowego Oscara (1988, 1993), Słownik terminów filmowych (1994).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Marek Hendrykowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.