Refleksje człowieka medialnego
Marek Hendrykowski
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
Abstrakt
Hendrykowski bada fenomen polskiego filmu w okresie socrealizmu i przekonuje, że doktryna, która oficjalnie weszła w życie podczas Zjazdu Filmowców w Wiśle w listopadzie 1949 roku, objawiła się znacznie wcześniej. Stały za tym dwie rzeczy. Po pierwsze, tuż po II wojnie światowej twardy trzon najbardziej aktywnych twórców filmowych stanowiła grupa ludzi, którzy rozpoczęli karierę w przemyśle filmowym przed II wojną światową. Wywodzili się oni z lewicowego nurtu stowarzyszenia „Start”. Po drugie, kino socrealizmu korzystało ze sprawdzonych w przedwojennym kinie popularnym chwytów artystycznych i wzorców gatunkowych. Stąd w nowych filmach chętnie obsadzano popularnych przedwojennych aktorów, co przyciągało widzów do kin. Realizm socjalistyczny został wprowadzony do sztuki filmowej w pierwszych latach powojennych, ale podteksty zakłócające czystość centralnie narzuconych zasad ze stalinowskiego Związku Radzieckiego przekazywano w filmach w formie zakamuflowanej w swoistej grze w trójkącie „władza – artyści – publiczność”.
Słowa kluczowe:
Zjazdu Filmowców w Wiśle, socrealizm, StartBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marek Hendrykowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Historyk i teoretyk filmu, wykłada na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Autor książek m.in. Historia filmowego Oscara (1988, 1993), Słownik terminów filmowych (1994).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Marek Hendrykowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marek Hendrykowski, Topos ludzkiego ciała w „Oblężeniu” Juliena Bryana , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Marek Hendrykowski, Pantomima w filmie. Inne spojrzenie , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Marek Hendrykowski, Ocaleni z Holocaustu. Studium z poetyki filmu dokumentalnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Marek Hendrykowski, Albert dzieckiem podszyty. O „Czerwonym baloniku” Alberta Lamorisse’a , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Marek Hendrykowski, O narracji „Eroiki”. Nowa technika – nowy język , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Marek Hendrykowski, Eksperyment w filmie i sztuce ruchomego obrazu , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Marek Hendrykowski, Tematy wędrowne jako pamięć kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Marek Hendrykowski, Poetyka „Święta” Zbigniewa Rybczyńskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marek Hendrykowski, Świątynia nowej wiary. Filmowe obrazy budowy Pałacu Kultury 1952-1955 , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Marek Hendrykowski, Biografizm w kinie współczesnym , Kwartalnik Filmowy: Nr 59 (2007): Autor w filmie (cz. I)