Realny świat – możliwy świat. Rola filmu w kształtowaniu tożsamości młodzieży społecznie niedostosowanej

Małgorzata Kozubek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski (Polska)

Abstrakt

W eseju autorka stara się odpowiedzieć na pytanie jaką rolę może spełniać film w kształtowaniu tożsamości młodzieży społecznie niedostosowanej. Wnioski poparte są wynikami badań przeprowadzonych w ubiegłym roku w ośrodku poprawczym dla nieletnich chłopców. Bazą teoretyczną, do której odwołuje się autorka, są podstawowe metody twórczej resocjalizacji, której zasadniczym celem jest próba wykreowania nowej tożsamości osób społecznie niedostosowanych poprzez położenie nacisku na aktywizowanie rozwoju ich struktur poznawczych, intelektualnych i twórczych. Omówione zostają również zagadnienia i metody filmoterapii, stosowanej z powodzeniem przez wielu terapeutów w Stanach Zjednoczonych od przełomu lat 80. i 90. XX w. W artykule szczególnie mocno akcentowane jest zagadnienie projekcji-identyfikacji, zjawisko to bowiem w naturalny sposób uaktywnia cały proces filmoterapeutyczny i ma w nim decydujące znaczenie.



Słowa kluczowe:

projekcja-identyfikacja, filmoterapia, młodzież

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-09-30

Cited By / Share

Kozubek, M. (2008) „Realny świat – możliwy świat. Rola filmu w kształtowaniu tożsamości młodzieży społecznie niedostosowanej”, Kwartalnik Filmowy, (62-63), s. 292–306. doi: 10.36744/kf.3250.

Autorzy

Małgorzata Kozubek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska

Absolwentka filmoznawstwa UJ. Obecnie przygotowuje doktorat o filmoterapii na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Małgorzata Kozubek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.