Ciało niedoskonałe? Seksualny aspekt niepełnosprawności fizycznej w kinie współczesnym

Małgorzata Kozubek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski (Polska)

Abstrakt

W filmach podejmujących temat niepełnosprawności, niezależnie od konwencji, gatunku czy strategii autorskiej, często pojawia się wątek seksualności. Niejednokrotnie zorganizowana jest wokół niego cała fabuła, bywa on punktem jej wyjścia lub pojawia się tylko w jednej scenie, ale zawsze znaczącej z punktu widzenia dramaturgii. W artykule omówione są dwa skrajne sposoby przedstawiania ciała niepełnosprawnego we współczesnym kinie w kontekście seksualności. Z jednej strony jest to ciało upragnione (Quid Pro Quo, Crash: Niebezpieczne pożądanie, American Mary, Uwięziona Helena, Zet i dwa zera), z drugiej – ciało niechciane (Sesje, Hasta la Vista!, Sztuka latania, Jak to jest, Zatańcz ze mną, Zwyczajna historia). W obu przypadkach ciało zostaje upodmiotowione, wyrwane z dyskursu ciała uniwersalnego, „obowiązującego” – idealnego, stworzonego przez kulturę ponowoczesną.


Słowa kluczowe:

seksualność, cielesność, niepełnosprawność

Bauman, Zygmunt. 1995. Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: UMK.
  Google Scholar

Brach-Czaina, Jolanta. 2000. Ciało współczesne. „Res Publica Nowa” 11.
  Google Scholar

Delluze, Gilles. 2008. Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas. Tłum. J. Margański. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Dudek, Michał. 2011. Dopiero po amputacji będę kompletny” – Body Integrity Identity Disorder jako interdyscyplinarne wyzwanie. Zarys problematyki. „Rocznik Kognitywistyczny” 5.
  Google Scholar

Featherstone, Mike. 2008. Ciało w kulturze konsumpcyjnej. Tłum. I. Kurz. W: M. Szpakowska (red.). Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo UW.
  Google Scholar

Foucault, Michel. 2000. Historia seksualności. Tłum. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski. Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Giddens, Anthony. 2002. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Tłum. A. Szulżycka. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Giddens, Anthony. 2007. Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach. Tłum. A. Szulżycka. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Iwasiów, Inga. 2002. Ciało niechciane. Pogranicza identyfikacji seksualnej jako problem literatury i krytyki literackiej. W: H. Gosk (red.). Codzienne, przedmiotowe, cielesne. Języki nowej wrażliwości w literaturze polskiej XX w. Izabelin: Świat Literacki.
  Google Scholar

Jacyno, Małgorzata. 2007. Kultura indywidualizmu. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Kozielecki, Józef. 1998. Człowiek wielowymiarowy. Warszawa: Żak.
  Google Scholar

Markowski, Michał Paweł. 2006. Nowoczesność: ciało niedoświadczone. W: R. Bycz, A. Zeidler-Janiszewska (red.). Kraków: Universitas.
  Google Scholar

McNair, Brian. 2004. Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania. Tłum. E. Klekot. Warszawa: MUZA.
  Google Scholar

O’Brien, Mark. http://thesunmagazine.org/issues/174/on_seeing_a_sex_surrogate?print=all (dostęp 28.08.2013).
  Google Scholar

Otto, Wojciech. 2012. Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie. Poznań: UAM
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Kozubek, M. (2013) „Ciało niedoskonałe? Seksualny aspekt niepełnosprawności fizycznej w kinie współczesnym”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 295–305. doi: 10.36744/kf.2727.

Autorzy

Małgorzata Kozubek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska

Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Studiów Doktoranckich Nauk o Kulturze na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Adiunkt w Zakładzie Problemów Kultury Artystycznej Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Małgorzata Kozubek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.