The Imperfect Body?: Sexual Aspect of Physical Disability in Contemporary Cinema
Abstract
In films dealing with disability, independently of the convention, genre or the author’s strategy, there always appears the theme of sexuality. Often the whole story is organised around this theme. Sometimes it is a starting point, or appears only in one scene, but always one of great dramatic importance. The article discusses two opposite ways of presenting a disabled body in contempo- rary cinema in the context of sexuality. On the one side it is the desired body (Quid Pro Quo, Crash, American Mary, Boxing Helena, A Zed & Two Noughts), on the other it is the unwanted body (The Sessions, Hasta la vista!, The Art of Flight, The Be All and End All, Shall we dance?, Mundane History). In both cases the body is subjectified, taken out of the discourse of the universal, ideal body, created by the postmodern culture.
Keywords:
sexuality, corporeality, disabilityReferences
Bauman, Zygmunt. 1995. Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: UMK.
Google Scholar
Brach-Czaina, Jolanta. 2000. Ciało współczesne. „Res Publica Nowa” 11.
Google Scholar
Delluze, Gilles. 2008. Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas. Tłum. J. Margański. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Dudek, Michał. 2011. Dopiero po amputacji będę kompletny” – Body Integrity Identity Disorder jako interdyscyplinarne wyzwanie. Zarys problematyki. „Rocznik Kognitywistyczny” 5.
Google Scholar
Featherstone, Mike. 2008. Ciało w kulturze konsumpcyjnej. Tłum. I. Kurz. W: M. Szpakowska (red.). Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo UW.
Google Scholar
Foucault, Michel. 2000. Historia seksualności. Tłum. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Giddens, Anthony. 2002. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Tłum. A. Szulżycka. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Giddens, Anthony. 2007. Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach. Tłum. A. Szulżycka. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Iwasiów, Inga. 2002. Ciało niechciane. Pogranicza identyfikacji seksualnej jako problem literatury i krytyki literackiej. W: H. Gosk (red.). Codzienne, przedmiotowe, cielesne. Języki nowej wrażliwości w literaturze polskiej XX w. Izabelin: Świat Literacki.
Google Scholar
Jacyno, Małgorzata. 2007. Kultura indywidualizmu. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kozielecki, Józef. 1998. Człowiek wielowymiarowy. Warszawa: Żak.
Google Scholar
Markowski, Michał Paweł. 2006. Nowoczesność: ciało niedoświadczone. W: R. Bycz, A. Zeidler-Janiszewska (red.). Kraków: Universitas.
Google Scholar
McNair, Brian. 2004. Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania. Tłum. E. Klekot. Warszawa: MUZA.
Google Scholar
O’Brien, Mark. http://thesunmagazine.org/issues/174/on_seeing_a_sex_surrogate?print=all (dostęp 28.08.2013).
Google Scholar
Otto, Wojciech. 2012. Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie. Poznań: UAM
Google Scholar
Authors
Małgorzata Kozubekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Wrocław Poland
Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Studiów Doktoranckich Nauk o Kulturze na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Adiunkt w Zakładzie Problemów Kultury Artystycznej Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego.
Statistics
Abstract views: 0PDF downloads: 0
License
Copyright (c) 2013 Małgorzata Kozubek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Małgorzata Kozubek, The Second (Digital) Life of Orson Welles’ Films , Kwartalnik Filmowy: No. 113 (2021): Film and Technology
- Małgorzata Kozubek, Around the World With Orson Welles , Kwartalnik Filmowy: No. 107 (2019): Journey, (E)migration, Pilgrimage