The Imperfect Body?: Sexual Aspect of Physical Disability in Contemporary Cinema

Małgorzata Kozubek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Wrocław (Poland)

Abstract

In films dealing with disability, independently of the convention, genre or the author’s strategy, there always appears the theme of sexuality. Often the whole story is organised around this theme. Sometimes it is a starting point, or appears only in one scene, but always one of great dramatic importance. The article discusses two opposite ways of presenting a disabled body in contempo- rary cinema in the context of sexuality. On the one side it is the desired body (Quid Pro Quo, Crash, American Mary, Boxing Helena, A Zed & Two Noughts), on the other it is the unwanted body (The Sessions, Hasta la vista!, The Art of Flight, The Be All and End All, Shall we dance?, Mundane History). In both cases the body is subjectified, taken out of the discourse of the universal, ideal body, created by the postmodern culture.


Keywords:

sexuality, corporeality, disability

Bauman, Zygmunt. 1995. Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: UMK.
  Google Scholar

Brach-Czaina, Jolanta. 2000. Ciało współczesne. „Res Publica Nowa” 11.
  Google Scholar

Delluze, Gilles. 2008. Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas. Tłum. J. Margański. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Dudek, Michał. 2011. Dopiero po amputacji będę kompletny” – Body Integrity Identity Disorder jako interdyscyplinarne wyzwanie. Zarys problematyki. „Rocznik Kognitywistyczny” 5.
  Google Scholar

Featherstone, Mike. 2008. Ciało w kulturze konsumpcyjnej. Tłum. I. Kurz. W: M. Szpakowska (red.). Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo UW.
  Google Scholar

Foucault, Michel. 2000. Historia seksualności. Tłum. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski. Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Giddens, Anthony. 2002. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Tłum. A. Szulżycka. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Giddens, Anthony. 2007. Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach. Tłum. A. Szulżycka. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Iwasiów, Inga. 2002. Ciało niechciane. Pogranicza identyfikacji seksualnej jako problem literatury i krytyki literackiej. W: H. Gosk (red.). Codzienne, przedmiotowe, cielesne. Języki nowej wrażliwości w literaturze polskiej XX w. Izabelin: Świat Literacki.
  Google Scholar

Jacyno, Małgorzata. 2007. Kultura indywidualizmu. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Kozielecki, Józef. 1998. Człowiek wielowymiarowy. Warszawa: Żak.
  Google Scholar

Markowski, Michał Paweł. 2006. Nowoczesność: ciało niedoświadczone. W: R. Bycz, A. Zeidler-Janiszewska (red.). Kraków: Universitas.
  Google Scholar

McNair, Brian. 2004. Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania. Tłum. E. Klekot. Warszawa: MUZA.
  Google Scholar

O’Brien, Mark. http://thesunmagazine.org/issues/174/on_seeing_a_sex_surrogate?print=all (dostęp 28.08.2013).
  Google Scholar

Otto, Wojciech. 2012. Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie. Poznań: UAM
  Google Scholar


Published
2013-12-31

Cited by

Kozubek, M. (2013) “The Imperfect Body?: Sexual Aspect of Physical Disability in Contemporary Cinema”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), pp. 295–305. doi: 10.36744/kf.2727.

Authors

Małgorzata Kozubek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Wrocław Poland

Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Studiów Doktoranckich Nauk o Kulturze na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Adiunkt w Zakładzie Problemów Kultury Artystycznej Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego.



Statistics

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


License

Copyright (c) 2013 Małgorzata Kozubek

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.