Etnograficzne kino Tiana Zhuangzhuanga
Abstrakt
Tekst poświęcony jest filmowi Złodziej koni (1986, reż. Tian Zhuangzhuang), który najczęściej rozpatrywany bywa w kontekście kina Piątej Generacji. Film ten zwykle charakteryzowany jest jako artystyczny o profilu awangardowym, chociaż przede wszystkim sytuuje się w „etnograficznym” nurcie kina lub – posługując się terminologią chińską – w ramach minority genre. Autorka podkreśla, że w nowych filmach nurtu mniejszościowego, do których należy Złodziej koni, do głosu dochodzi zainteresowanie tradycyjnymi strukturami społecznymi i wartościami kulturowymi mniejszości, zaś twórcy tych filmów przyjmują postawę pełną szacunku, a nawet podziwu wobec mniejszości i odchodzą od ideologii walki klasowej. Helman zwraca jednak uwagę na odmienność etnograficznych filmów Tiana (Złodzieja koni i Na nawiedzonej ziemi /1984/) na tle innych produkcji z nurtu minority genre i wskazuje na te ich cechy, które zbliżają je do kina dokumentalnego (m.in. wątła fabularność, stylistyka bliska cinéma verité). Kontekstowa analiza wybranych fragmentów filmu prowadzi autorkę do stwierdzenia, że Złodzieja koni należy uznać za medytacyjne studium na temat życia i śmierci, obyczajowości, wierzeń i przekonań małej społeczności tybetańskiej. Zarazem jest to film, który narzuca silne wrażenie inności, niejako wykluczając publiczność ze spektaklu; to film, którego wyjątkowość polega na tym, że nie tyle oswaja inność, ile serwuje ją in crudo.
Słowa kluczowe:
Tian Zhuangzhuang, mniejszości etniczne, minority genre, kino chińskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Alicja Helmankwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in: O dziele filmowym (1970 i 1981), Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Alicja Helman

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Alicja Helman, Tajemnice i pułapki chińskiego domu , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Alicja Helman, Historia, legenda, fantazja. Filmowe portrety Pierwszego Cesarza , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Alicja Helman, Chińska awangarda filmowa i jej konteksty , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Alicja Helman, Młodość i magia kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Alicja Helman, Inspiracje plastyczne we wczesnej twórczości Zhanga Yimou , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Alicja Helman, À propos realizmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Alicja Helman, „Niebezpieczne związki” − podróż w czasie i przestrzeni , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Alicja Helman, Spojrzenie dziecka metaforą kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Alicja Helman, Pokoleniowy dystans , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Alicja Helman, Kolczyki Madame de… , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe