Debata kuchenna. Historia jednego nagrania i jednego zdjęcia
Abstrakt
W 1959 roku wiceprezydent USA Richard Nixon przyleciał do Moskwy, by wziąć udział w otwarciu wystawy amerykańskiej kultury materialnej (American National Exhibition). Atrakcjami ekspozycji były pokazowe wnętrza mieszkalne z pełnym wyposażeniem. Wystawa miała kolosalne znaczenie symboliczne: sygnalizowała odwilż w stosunkach Wschodu i Zachodu, ale też obwieszczała światu, że po latach izolacji Związek Radziecki gotowe jest pokazać swoim obywatelom, jak żyje się w systemie kapitalistycznym. Giżycki pisze o swoistej „bitwie” na ideologiczny przekaz wizualny towarzyszący tym wydarzeniom. O „debacie kuchennej” Nixona i Chruszczowa, o fotografii opublikowanej w radzieckiej „Izwiestii” i o słynnym zdjęciu niejakiego Williama Safire’a.
Słowa kluczowe:
American National Exhibition, Richard Nixon, Nikita Chruszczow, William SafireBibliografia
Goldberg Vicki, The Power of Photography, Abbeville Press, New York – London – Paris 1991, s. 83.
Google Scholar
Reid Susan E., „Our Kitchen Is Just as Good”: Soviet Responses to the American National Exhibition in Moscow, 1959, w: Cold War Modern: Design 1945-1970, red. D. Crowley, J. Pavitt, V&A Publications, London 2008, s. 154.
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Dr hab. Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney — rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 32PDF downloads: 5
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Nos Kentridge’a , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Marcin Giżycki, Filmowe życie Józefa Baua , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Marcin Giżycki, Schizofreniczny surrealizm ekranu , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Marcin Giżycki, Blaski i cienie animacji w Bohemii , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Marcin Giżycki, Kino odwróconego czasu , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Marcin Giżycki, Włodzimierz Iljicz King Kong , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne