Magiczne początki kina

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Artykuł został zainspirowany dwoma wydarzeniami: wystawą prezentująca setki aparatów optycznych i iluzjonistycznych obrazów z kolekcji Wernera Nekesa, znanego niemieckiego filmowca awangardowego i badacza prehistorii kina (Wrocław, lipiec-sierpień 2011) i wydaniem numeru specjalnego brytyjskiego periodyku naukowego „Animation: An Interdiscipinary Journal” poświęconego wczesnemu kinu i jego korzeniom. We wprowadzeniu do przywołanego wyżej wydawnictwa jego gościnni redaktorzy, André Gaudreault i Philippe Gautier, zauważają, że notoryczna dyskusja na temat, kto jest wynalazcą kina, Thomas Edison czy bracia Lumière, nie ma właściwie sensu, bo dotyczy technicznych wynalazków, podczas gdy kino nie może być zredukowane do prostego aparatu. Kino jest fenomenem społeczno-kulturalnym, który ani nie został „wynaleziony”, ani nie wziął się od jakiegoś pojedynczego urządzenia, a skrystalizował się, czy raczej zinstytucjonalizował, gdzieś między rokiem 1908 a 1912. Natomiast to, co nazywamy wczesnym kinem, albo kinem atrakcji, jest w istocie czymś innym: jarmarcznym spektaklem wywodzącym się z seansów magicznych, latarni magicznych i różnorakich zabawek optycznych. Po przedstawieniu krótkiej historii latarni magicznych i ich wpływu na niektórych poetów, pisarzy czy filmowców (np. Bergmana czy Starewicza) Giżycki stwierdza, że łączenie narodzin kina z instytucjonalizacją samego medium nasuwa kolejne ważne pytanie: co konstytuuje film jako dzieło sztuki? Polski filmowiec Stefan Themerson już w 1937 r., w eseju O potrzebie tworzenia widzeń, stwierdzał, że wynalezienie kinematografu nie miało nic wspólnego z początkami kina, które jest konceptem dużo starszym i szerszym. Film jest bowiem zwieńczeniem długiej drogi ludzkich wysiłków puszczania obrazów w ruch, jedną z realizacji odwiecznej „potrzeby tworzenia widzeń”.


Słowa kluczowe:

Werner Nekes, Stefan Themerson, początki kina

Bugaj Roman, Nauki tajemne w Polsce w dobie odrodzenia, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1976, s. 175.
  Google Scholar

Crafton Donald, The Veiled Genealogies of Animation and Cinema, „Animation: An Interdisciplinary Journal” 2011, nr 6, numer specjalny: Animation, Pre- and Early Cinema, s. 100.
DOI: https://doi.org/10.1177/1746847711404979   Google Scholar

Duda Artur, Teatralne i performatywne korzenie telewizji, „Pamiętnik Teatralny” 2010, nr 1-2, s. 172-197.
  Google Scholar

Gaudreault André, Philippe Gautier, Special Issue: Could Kinematography Be Animation and Animation Kinematography?, „Animation: An Interdisciplinary Journal” 2011, nr 6, numer specjalny: Animation, Pre- and Early Cinema, s. 86.
DOI: https://doi.org/10.1177/1746847711408232   Google Scholar

Gautier Philippe, A Trick Question: Are Early Animated Drawings a Film Genre or a Special Effect?, „Animation: An Interdisciplinary Journal” 2011, nr 6, numer specjalny: Animation, Pre- and Early Cinema, s. 163-175.
DOI: https://doi.org/10.1177/1746847711407624   Google Scholar

Giżycki Marcin, Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce, PWN, Warszawa 1989, s. 224.
  Google Scholar

Goethe Johann Wolfgang, Cierpienia młodego Wertera, tłum. L. Staff, Warszawa 1956, s. 41.
  Google Scholar

Jewsiewicki Władysław, Ezop XX wieku, Warszawa 1989, s. 14-15.
  Google Scholar

Kuczkowski Feliks, Wspomnienia o filmie przyszłości, Warszawa 1955, maszynopis w zbiorach Filmoteki Narodowej, sygnatura A-129.
  Google Scholar

Meyrink Gustav, Golem, tłum. A. Lange, Warszawa 1992, s. 45.
  Google Scholar

Miłosz Czesław, Moja wierna mowo, w tenże: Wiersze, Kraków – Wrocław 1985, s. 181.
  Google Scholar

Morawski Franciszek, Latarnia magiczna, w tenże: Latarnia magiczna – bajki i fraszki, Warszawa 1953, s. 80.
  Google Scholar

Sieroszewski Wacław, Pan Twardost-Twardowski. Czarnoksiężnik polski. Powieść historyczna, Warszawa 1930.
  Google Scholar

Themerson Stefan, O potrzebie tworzenia widzeń, „f.a.” 1937, nr 2.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-06-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2011) „Magiczne początki kina”, Kwartalnik Filmowy, (74), s. 208–213. doi: 10.36744/kf.2973.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Ko­niec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ru­chów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjedno­czonych (2006). 



Statystyki

Abstract views: 88
PDF downloads: 10


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.