Holokaust i polityka

Teresa Rutkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Recenzja książki Marka Haltofa Polish Film and the Holocaust. Politics and Memory (2012), w której autor podejmuje kwestię reprezentacji Zagłady w polskim filmie. Haltof przeprowadza drobiazgowe analizy filmów, zarazem odnosząc je do politycznych, ideologicznych i kulturowych kontekstów czasu, w którym powstały. Przedmiotem rozważań autora stają się między innymi: Ostatni etap Wandy Jakubowskiej, Ulica graniczna Aleksandra Forda, Pokolenie Andrzeja Wajdy czy Pasażerka Andrzeja Munka. Haltof omawia również filmy powstałe po przełomie 1989 roku, po okresie ciszy (z lat 1965-1980), kiedy temat Holokaustu był przez filmowców niechętnie podejmowany: między innymi Korczaka Andrzeja Wajdy i Pianistę Romana Polańskiego. Książka Haltofa może być również rozpatrywana w kategoriach ważnego przyczynku w kwestii polskiej pamięci narodowej.


Słowa kluczowe:

Marek Haltof, recenzja, Holokaust

Haltof Marek, Polish Film and the Holocaust: Politics and M emory, Berghahn Books, New York 2012.
DOI: https://doi.org/10.3167/9780857453563   Google Scholar

Wiesel Elie, Foreword, w: A. Insdorf, Indelible Shadows, Film adn the Holocaust, Cambridge University Press, Cambridge – New York 2003.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-06-30

Cited By / Share

Rutkowska, T. (2012) „Holokaust i polityka”, Kwartalnik Filmowy, (77-78), s. 319–322. doi: 10.36744/kf.2873.

Autorzy

Teresa Rutkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.



Statystyki

Abstract views: 96
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Teresa Rutkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.