Hybrydowość i transkulturowy pejzaż muzyczny w kinie diasporycznym

Krzysztof Loska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Punktem wyjścia artykułu jest hipoteza, że muzyka w filmach diasporycznych jest narzędziem komunikowania się i negocjowania tożsamości kulturowej. To dzięki muzyce udaje się wyjść poza myślenie w kategoriach binarnych, stworzyć szansę na wewnętrzną różnorodność i rzeczywisty pluralizm, prowadzący nie do ujednolicenia, lecz do pogodzenia się z przygodnością. Analizując filmy twórców niemieckich i francuskich (m.in. Fatiha Akina, Tony’ego Gatlifa, Jeana-François Richeta), Loska dowodzi, że muzyka zawiera w sobie transkulturowy potencjał, który zachęca do przezwyciężenia ograniczeń wynikających z definiowania kultur jako zamkniętych całości oraz umożliwia tworzenie powiązań między pozornie odległymi obszarami, a przy tym wskazuje na korzyści płynące z przenikania się wpływów i pozwala reżyserom uchwycić hybrydyczny charakter dzisiejszej rzeczywistości społecznej.

Instytucje finansujące

Tekst powstał w ramach projektu badawczego finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki nr 2013/11/B/HS2/02887.

Słowa kluczowe:

kino diasporyczne, Fatih Akin, Tony Gatlif, Jean-François Richet

„The Third Space: Interview with Homi K. Bhabha”. In: Identity: Community, Culture, Difference, ed. J. Rutherford. London: Lawrence & Wishart, 1991.
  Google Scholar

Bachmann-Medick, Doris. Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze. Trans. K. Krzemieniowa. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2012.
  Google Scholar

Bachtin, Michaił. Słowo w powieści. trans. W. Grajewski. In: Problemy literatury i estetyki. Warszawa: Czytelnik, 1982.
  Google Scholar

Begag, Azouz. Ethnicity and Equality: France in the Balance. Lincoln: University of Nebraska Press, 2007.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt1djmc0t   Google Scholar

Bhabha, Homi. K. Miejsca kultury. trans. T. Dobrogoszcz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010.
  Google Scholar

Ghandi, Leela. Teoria postkolonialna. trans. J. Serwański. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2008.
  Google Scholar

Göktürk, Deniz. “Sound Bridges: Transnational Mobility as Ironic Melodrama”. In: European Cinema in Motion. Migrant and Diasporic Film in Contemporary Europe. ed. D. Berghahn, C. Sternberg. London: Palgrave Macmillan, 2010.
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230295070_11   Google Scholar

Orlando, Valérie. “From Rap to Raï in the Mixing Bowl: Beur Hip-Hop Culture and Banlieue Cinema in Urban France”. „Journal of Popular Culture” 36:3 (2003).
DOI: https://doi.org/10.1111/1540-5931.00013   Google Scholar

Schilt, Thibaut. “Hybrid Strains in Olivier Ducastel and Jacques Martineau's Drôle de Félix (2000)”. „Contemporary French and Francophone Studies” 11:3 (2007).
DOI: https://doi.org/10.1080/17409290701537530   Google Scholar

Sharma, Sanjay, John Hutnik, Ashwani Sharma. “Introduction”. In: Dis-Orienting Rhythms. The Politics of the New Asian Dance Music. ed. S. Sharma, J. Hutnik, A. Sharma. London: Zed Books, 1996.
  Google Scholar

Welsch, Wolfgang. „Tożsamość w epoce globalizacji – perspektywa transkulturowa”. trans. K. Wilkoszewska. In: Estetyka transkulturowa. ed. K. Wilkoszewska, Kraków: Universitas, 2004.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-09-30

Cited By / Share

Loska, K. (2015) „Hybrydowość i transkulturowy pejzaż muzyczny w kinie diasporycznym”, Kwartalnik Filmowy, (91), s. 142–153. doi: 10.36744/kf.2290.

Autorzy

Krzysztof Loska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Profesor UJ, dyrektor Insty­tutu Sztuk Audiowizualnych tamże; zajmuje się filmem japońskim i kulturą współczesną; autor ponad stu publikacji naukowych, w tym jedenastu książek, m.in.: Dziedzictwo McLuhana. Między nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Hitchcock - autor wśród gatunków (2002), David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku (2003, wspólnie z Andrzejem Pitrusem), Encyklopedia filmu science fiction (2004), Tożsamość i media. O filmach Atoma Egoyana (2006), Poetyka filmu japońskiego (2009), Kenji Mizoguchi i wyobraź­nia melodramatyczna (2012), Nowy film japoński (2013).

 



Statystyki

Abstract views: 83
PDF downloads: 34


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Krzysztof Loska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.